webForumDet fria alternativet

Mac och dynamiska hemsidor

1 svar · 416 visningar · startad av a

aMedlem sedan maj 2000522 inlägg

Hej sitter med ett jätteproblem... tror jag.

Jag har fått i uppdrag att fixa till en hemsida för en organisation som kör med macintosh på serversidan. I framtiden vill de att jag skall skapa ett antal dynamiska funktioner till bland annat deras intranät. Jag har ingen stor vana av programmering utan kan bara vbscript hjälpligt i dagsläget, skulle nu behöva tips på vad jag kan använda för någon teknik istället för asp för att skapa dynamiska sidor på en mac-server istället. Vilken teknik är lätt att lära och ungefär lika kraftfull som microsofts alternativ? Även tips på prisvärda databaser till mac skulle vara fint om någon vet (tror jag behöver kraft ungefär motsvarande mysql i antal samtidiga användare).

All hjälp mottages med mycket tacksamma tankar.

Kram, Maria

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

Jo, visst finns Perl för Macintosh (http://www.macperl.com/), men det är nog tyvärr så att det är in minoritet som använder Mac som webserver. Tror att First Class har en webserver som är rätt populär, men hur denna fungerar, och konfigureras tillsammans med Perl har jag inte den blekaste aning om.

Finns det någon möjlighet att köra din webserver i Windows eller Unix-miljö kommer du med största sannolikhet ha enklare att få hjälp. IIS följer med Windows NT 4 Server / Win 2000 (rekommenderar server här med), men även Apache är fritt att använda samt Active States Perl for Win32.

------------------

/ J

Genererad på 374 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb