Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg Ska börja leka litegrann med mySQL hemma tänkte jag, och vill kunna använda perl för att komma åt det hela.
vi förutsätter att apache, perl 5 och mySQL finns installerat i den ordningen. (ska installera mysql)
vad behöver jag för modul till perl för att kunna komma åt mysql-databasen? det allra bästa vore givetvis om det är nån enkel .pm fil så att jag kan kopiera alltihop till vilken unixdator som helst utan att behöva vara root för att installera (tänker på webhotell och sånt, vill ju inte behöva skriva om hälften bara för att man byter dator).
skulle det bli mycket lättare om jag använde PHP? är ju van vid perl, och vill helst ej byta,... men..
sen, detta kanske är för SQL-forumet men men, finns det nån bra tutorial på nätet som går igenom hur SQL fungerar med lite små exempel och sånt?
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Du behöver DBI och DBD för MySQL. Finns i modulen MySQL-modules, tror jag. Du måste även ha installationsrättigheter, om jag inte inte misminner mig.
CssonMedlem sedan feb. 2000438 inlägg Som en första introduktion kan nog den här sidan vara bra. Men sen skulle jag rekommendera "MySQL" av Paul DuBois (ISBN: 0735709211), förutom MySQL-manualen förstås :).
/Csson
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Om du kör "orginalperl" (på Linux t.ex.)
Ladda ner följande moduler:
DBI/DBI-1.14.tar.gz
Data/Data-ShowTable-3.3.tar.gz
DBD/Msql-Mysql-modules-1.2215.tar.gz
Installationsanvisningar finns i den README som följer med DBD/Msql-Mysql-modules-1.2215.tar.gz.
Om du kör ActivePerl på Win32
I ActivePerl installerar du enklast moduler med det verktyg som följer med för det ändamålet, PPM (Perl Package Manager). Om du inte vill använda PPM utan vill installera för hand, så måste du i många fall ha en C-kompilator installerad.
Står mer om detta i den README jag hänvisade till ovan. Kolla även ActiveStates hemsida. De är väldigt bra på att dokumentera sin produkt.
------------------
Robban < robban@lipogram.com >