webForumDet fria alternativet

Kan man köra CGI-scripts lokalt?

7 svar · 597 visningar · startad av CyberPet

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

OK, nu kommer en helblond fråga:

Jag hjälper min kille och på hans jobb vill de ha ett felrapporteringssystem på deras interna nätverk. Alltså typ ett gästboksskript som gör att de kan fylla i en trasig del, dess nummer och serienummer plus en kort beskrivning på vad det är för fel på delen. Detta ska sen sammanställas typ en gästbok med en lista med de olika felrapporterna.

Då de inte vill använda webben till detta utan köra internt på deras nätverk undrar jag om man kan använda ett cgi-script som finns redan, typ Matt's Guestbook script?

De kör Win/NT.

Går det att lösa? Isåfall hur anger man sökvägar osv? Om inte, finns det några bra allternativ som funkar i ett lokalt nätverk?

------------------
/Petra
Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Javisst går det att köra CGI script lokalt, man behöver Perl (om du vill använda Matt's gbook alltså) och en webserver.

Ladda hem ActivePerl (versionen för Windows såklart :)), och någon webserver som klarar av CGI script, Apache t.ex (Windows versionen där med ;)). Sedan konfigurerar ni Apache (eller den webservern ni valde), startar den, och sedan kan folk ansluta till den. Sedan måste ju ett CGI script skrivas...

Isåfall hur anger man sökvägar osv?

Relativa sökvägar för ett script skrivet för Unix behöver inte modifieras för att funka under DOS/Windows, men absoluta sökvägar (alla sökvägar som börjar på /) måste modifieras. Byt ut det första teckenet (/) mot t.ex c:\ (eller d:\, h:\, whatever) och sedan borde allting funka.

[Redigerat av Muzzafarath den 22 aug 2000]

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jovisst går det. Men om dom skall använda en webbläsare för att läsa i felrapporten och lägga till poster så måste det köras via en webbserver.

Det är det man brukar kalla intranät, grovt förenklat ett "internet" som enbart är åtkomligt inom företagets väggar.

Det som krävs är:

1. Att dom kör TCP/IP över nätverket (antagligen gör dom det)
  2. Att dom har en server med t.ex IIS installerat (följer med WinNT)
  3. Om dom vill köra just CGI-script (Perl) så måste det också installeras

Det enklaste är att använda ASP eftersom det stöds automatiskt av IIS och det finns många exempel på t.ex gästböcker att hitta på nätet.

------------------
° 4711 - the number of the geek °

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Det krävs att man kör en webbserver, men det är gratis. Sedan måste man installera Perl (http://www.activestate.com), och sedan är det bara att rocka loss.

Grabbar till undsättning. *fniss* :)

OJ!! Vilka bra svar! :)

Följdfrågor:

Om man väljer att köra ASP, vart hittar man såna gästboksscript? Är de lätta för mig som sunkig HTML-kodare att lista ut? Betänk att jag är blond och inte förstår mycket av windows-världen. :D

Om man väljer ASP, då behöver man alltså inget annat än det stöd som NT redan har och ett vettigt ASP-script? Har jag uppfattat det korrekt så?

------------------
/Petra

Om man väljer att köra ASP, vart hittar man såna gästboksscript? Är de lätta för mig som sunkig HTML-kodare att lista ut? Betänk att jag är blond och inte förstår mycket av windows-världen.

Sådana skript kan man hitta lite här och var. Det finns säkert många som har gjort sådana här på WF. Annars kan man kolla de relaterade sajterna i ASP-forumet.

Om man väljer ASP, då behöver man alltså inget annat än det stöd som NT redan har och ett vettigt ASP-script? Har jag uppfattat det korrekt så?

ASP hänger med IIS som bl.a hänger med NT Server Option Pack.

[Redigerat av emission den 22 aug 2000]

Otroligt mången tack!

Tror jag provar på ASP (med lite hjälp av emission). Nån gång ska jag väl lära mig antar jag.

Pussar på emission och de andra. TACK! :D

------------------
/Petra

154 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)