webForumDet fria alternativet

Jag e lika med ???

3 svar · 397 visningar · startad av Sico

SicoMedlem sedan maj 20001 980 inlägg

OK... Perl m.m.... Server m.m.... Vadå...
Jag fattar inget inom dessa språk men skall man installera typ perl på server om man använder det? Hmm fattar inget... Är det inte typ som om man använder ett annat spåk till sin sida å lägger upp den bara... Nån som vet nån grundlig info.. Behöver veta grunden för att avancera....Även ASP, PHP Tackar! ;)

nordanMedlem sedan juni 2000929 inlägg

Ja!
Du måste installera perl på servern om du skall köra perl scripts.
Endel webservrar så fins perl redan med.
Men är det PWS du skall köra scripten på
måste du installera perl
Gå till www.perl.com och kolla :)

Är det så att du skall lägga ut och testa scripten på ett webhotell så
måste du kolla om du kan ha perl script på webhotellet ;)
På ett webhotell behöver du inte installera perl det är bara att lägga scripten i rätt mapp och chmoda
oftast är det cgi-bin som mappen heter.

Men jag antar att du skall ha en server hemma på din dator och då måste du installera perl :)

//
nordan

SicoMedlem sedan maj 20001 980 inlägg

Hmmm.. När du menar server på min data menar du om jag skall ha ett webhotell då? Nja... skall ha en sida med bland annat ett nyhets-script, sökfunktioner vad jag vet.... Men tackar får infon du skrev...

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Nja, asså...
En server är helt enkelt ett program som gör att du kan ansluta till din dator visa exempelvis http. Dessutom tar servern hand om eventuella felmeddelanden (som "File not found") eller tolkningar (till exempel kör CGI-script). Utan servern skulle dina CGI-script bara skeppas över rakt till dig, utan att koden i dem tolkades.
En server är toppen att ha hemma, eftersom man slipper avlusa sina CGI-script online. Två populära servrar är Sambar (som har automatiskt Perlstöd) och PWS, som finns att tanka hem från Microsofts webbplats.

[tillägg]
Fast varför använda Perl när du kan använda Python ;)
[/tillägg]

------------------
-- spango
Ingen älskar en man med skägg.

[Redigerat av spango den 31 jul 2000]

Genererad på 369 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb