webForumDet fria alternativet

Perls framtid, hur kan den tänkas se ut?

15 svar · 2 081 visningar · startad av demo

demo

Hej!

Har funderat en del kring detta och Perl.

Tycker att Perl är ett lättanvänt och mycket praktiskt språk. Men hur ser framtiden ut för Perls del?

Kommer den att konkurreras ut av den ASP hysteri som nu råder, eller starkt begränsas?

Har inte provat ASP, men får uppfattningen att den som så mycket annat, lyckas bra enbart för att microsoft har en bra marknadsföring.
(Är sedan tidigare mycket skeptisk till kvalitetstänkandet på microsoft :l)

Man pratar mycket om ASP och databaser, men detta klarar ju även Perl.

Det är inte produktens kvalite som är avgörande för dess spridning utan företagets sett att marknadsför produkten gentemot konkurrenterna, tyvärr. Det har man sett flera exempel på vad gäller teknik.

Om jag om 3-4 år kommer till en arbetsgivare och säger att jag kan hantera Perl på ett bra sätt. Kommer då arbetsgivaren att sätta värde på dessa kunskaper, eller är det ASP som kommer att vara "innespråket" för webbprogrammering om ett par år?

Självklart finns väl inget självklart svar på frågan, men det kan ändå vara kul att få lite synpunkter om hur andra uppfattar framtiden för Perl. :q

//Demo

[Redigerat av demo den 12 jul 2000]

bughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg

... Och PHP, hur är det med det?

Skulle inte någon "expert" (;)) kunna göra en enkel jämförelse mellan Perl, PHP och ASP ?

------------------
Mvh
Yrin Eldfjell

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Jag tror inte Perl håller i längden. Det är för avancerat för nybörjare (t.ex. mig ;)) så det kan inte bli ett språk för alla.

Däremot har ASP tagit över på Windows-fronten och PHP tagit över på *nix-fronten och så lär det nog förbli. Båda språken kommer växa sig större men jag tror inte de kommer kunna konkurrera med varandra på dess motsatta plattform. I alla fall inte ännu.

Största nackdelen med PHP och Perl är att man inte kan använda ActiveX. Största nackdelen med ASP är att man måste använda ActiiveX. Och ActiveX gör det hela mycket långsamt.

Lite visdomsord från mig... :)

------------------
/mvh Swey
Programmera PHP

[Redigerat av Swey den 12 jul 2000]

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

ASP och PHP spelar inte ens i samma division som Perl, så det finns ingen anledning till att Perl inte skall kunna samexistera med de andra två. Perl är ett fullfjädrat programmeringsspråk och inte bara någonting du kan skriva CGI-script i.

Att säga att ASP/PHP kommer att konkurera ut Perl är som att säga att ASP/PHP kommer att konkurera ut Java, eller C/C++. :)

Personligen har jag sett ett ökat intresse för Perl. Från att ha varit i en obefintlig efterfrågan på perlutvecklare i Sverige, ser man nu att det är ett alternativ som fler överväger (främst p.g.a. att det är mycket snabbare att utveckla i än t.ex. Java och C/C++). Trenden på andra sidan pölen är ännu tydligare.

Och att Perl skulle vara svårt. Tja, är det svårare än Java eller C/C++? Tycker inte jag i.a.f.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Perl är och förblir ett mycket kompetent språk vars flexibilitet i vissa avseenden gör det mycket mer lämpat för olika uppgifter än ASP.

Jag tycker överhuvudtaget att det är lite fel att jämföra Perl med ASP, visst går det att göra t.ex dynamiska webbsidor med båda, men Perl är ett komplett språk med vilket det mesta går att utföra, det behöver inte ens ha något att göra med webben, ASP å sin sida är ett scriptspråk som är bra för att snabbt skapa dynamiska webbsidor, men för att få större funktionalitet måste man ta till serverkomponenter.

Att det råder en ASP-hysteri är att ta i lite väl mycket. Visst gillar många ASP men hysterin gäller hela spektrat av webbspråk. ASP i sin enklare form är främst lämpat för nybörjare och inget man bygger avancerade system i.

Jag tror för min del att Java kommer att bli vanligare och vanligare för webbutveckling, redan nu är det ett otroligt sug efter kunniga Java-programmerare och det kommer inte att minska.

- Det går inte att anställa en civilingenjör om du säger att han ska jobba i ASP. Det är inte riktig programmering. Det är leksaker. Du kan lika gärna säga åt honom att städa kontoret. - Citat från Datateknik 3.0 :e

------------------

1010011010 - The binary number of the beast

Om vi nu ska jämföra webbutveckling i Perl då? som jag tror hela meningen med inlägget var...

------------------
/mvh Swey
Programmera PHP

demo

[Redigerat av demo den 12 jul 2000]

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Ja, jag ser nog ingen större risk att Perl skulle försvinna. Språket i sig har helt unika kvaliteter, som inget annat språk (utom möjligtvis Python) kommer i närheten av.

Däremot så kommer dock sannolikt Perl, i sin nuvarande exekveringsmodell (cgi el mod_perl), att fortsätta tappa mark som utvecklingsspråk för webben. Det kommer dock säkerligen att finna sin plats inom ramen för andra exekveringsmiljöer.

De starkaste kandidaterna till framtidens webbmiljö är snarare ASP+, Zope, nya inkarnationer av JSP (eller snarare Java-baserade miljöer) och kraftigt uppgraderade versioner av applikationsservrar, såsom WebObjects, Tango, Cold Fusion, Dynamo etc.

PHP är ju himla trevligt, men på rent tekniska meriter så ligger det tyvärr illa till för tillfället. Man får hoppas att Zend tar i lite extra i fortsättningen.

------------------
Gunnar Liljas - webbutvecklare
Leon Reklambyrå AB

Vill gärna höra varför PHP ligger illa till.

------------------
/mvh Swey
Programmera PHP

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Visst! ;)

Det fina med PHP är ju att så många funktioner är integrerade, men det är ju också dess största brist. Det finns ingen vettig modularitet i PHP, men enligt Zend så arbetar man på att lösa detta. Dessutom är stödet för XML inget vidare idag, och det ser jag som ett måste för en framtida webbmiljö.

I grund och bottom tror jag dock mest på språk där sidans utformning och de programtekniska bitarna är separerade, så mycket som möjligt. Här excellerar Zope, och i viss mån också Tango och CF.

PHP är fantastiskt bra, och med kommande produkter från Zend blir det ännu bättre, men tills dess så får PHP se upp lite.

------------------
Gunnar Liljas - webbutvecklare
Leon Reklambyrå AB

Eftersom vi pratar om framtiden och PHP får bland annat en egen kompilator inom kort så tror jag inte att vi behöver oroa oss för PHP. Det är vad det behöver vara helt enkelt :)

------------------
/mvh Swey
Programmera PHP

Emission:
Vet du hur det är med utvecklingen av xml-stöd i php? Är det något som prioriteras eller lägger dom ned kraft på andra delar av php? Som du skriver så är ju dagens stöd inte mycket att hurra över.

Är det Zend som står för vidareutvecklingen av php?

Så många frågor, så få svar :)

------------------

Ja, från och med PHP4 tog Zend över utvecklingen av PHP.

Är inte XML-stöder som finns idag tillräckligt?

------------------
/mvh Swey
Programmera PHP

Nej, det finns inget stöd för DOM-parsning av XML (träduppbyggd) enbart SAX (strömmande).

------------------

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Nej, det finns inget stöd för DOM-parsning av XML ...

Jasså? Jag fick i.a.f. möjlighet att välja --with-dom när jag kompilerade PHP4. Har dock inte haft tid att utforska om det fungerar. :)

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Ja jäklar. Typiskt.

Jag måste ha missat det, kom tydligen i ver 4 om man kompilerar med GNOME xml-biblioteket.

Verkar dock vara *mycket* klent med dokumentation.

------------------

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)