Nu hänger jag inte alls med. :)
Beskriv lite mer vad du vill göra. Lite länkar och kodexempel skulle inte heller skada.
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
Programmeringur Perl, Python, Ruby och övrig CGI
8 svar · 420 visningar · startad av nordan
Tjena
om man har gjort ett program med cookies
som t.ex behandlar ett namn.
Alltså
när man kommer så står ditt Hej dit namn
typ så.
Och så vill man ändra namnet till nått annat namn.
Och anväder ett formulär för att skicka detta namn.
Då placeras ju detta namn i cookien som jag också vill men jag vill också att själva framen skall reloadas utan att man trycker på reload. Alltså när man skickar ett nytt värde så vill jag att sidan atomatiskt skall laddas om :)
Går detta ??
En annan liknade fråga
Jag har gjort två framar där jag i ena
framen har ett formulär likt detta där uppe men namn typ.
När jag klickar på submit knappen så skickas värdet till cookien och skrivs ut i den andra framen. Nu är det så att man måste klicka 2 gånger för att det nya värdet skall skrivas ut :q
Varför och hur gör man för att fixa detta problem :)
CU
//Nordan
Nu hänger jag inte alls med. :)
Beskriv lite mer vad du vill göra. Lite länkar och kodexempel skulle inte heller skada.
------------------
Tjena Robban
Nä håller med dig det var inte det lättaste att förstå detta :)
Så här har jag gjort iaf
html koden är
<input type="text" name="namnet">
behöver väll inte skriva hela formuläret va?
Här är perl scriptet
#!/usr/bin/perl
$forminfo = $ENV{'QUERY_STRING'};
$forminfo =~ tr/+/ /;
$forminfo =~ s/%(..)/pack("C",hex($1))/ge;
@par = split(/&/,$forminfo); foreach $a (@par){
($ruta, $text) = split(/=/,$a);
$INFO{$ruta} = $text;
}
print "Set-Cookie: NAME=$INFO{'namnet'}\n";
print "Content-type: text/html\n\n";
$cdata = $ENV{'HTTP_COOKIE'};
print "Your cookies are:<p>\n";
@cookies = split(/;/,$cdata);
foreach $i (@cookies) {
($name,$cid) = split(/=/,$i);
print "$name = $cid<br>\n";
}
När jag nu skickar ett nytt namn med formuläret vill jag att cookie scriptet eller sidan som som visas med hjälp av scriptet laddas om utan att jag gör nått.
Alltså det är två ramar i ena ramen är formen i andra perlsscripts sidan.
När jag skickar iväg ett nytt värde i detta fall namnet så vill jag att perlscripts sidan skall laddas om utan att man måste trycka på ladda om.
Nu är det så att man måste trycka två gånger på submit för att den skall laddas om.
Men jag vill också lära mig hur man gör när ett nytt väde är skickat till perlscriptet då skall detta script atomatistkt laddas om.
Det var inte det lättaste att förklara detta :D hoppas du förstår nu?
mvh
//
nordan
------------------
Tallica Rules!
Om formuläret "submittas" så laddas ju sidan (i den ram formuläret ligger) om. Vill du att resultatet (det som scriptet skriver ut) skall hamna i någon annan ram än den ram formuläret finns i kan du använda target i formulär på samma sätt som med vanliga länkar. T.ex.
<FORM ACTION= ... o.s.v. ... TARGET="ramnamn">
Var det detta du undrade över? Om inte så har jag nog fortfarande svårt att förstå vad du försöker åstadkomma (men så har jag också hävt ett antal starköl). :)
------------------
Tjena :)
Gå in och kolla på http://lightning.prohosting.com/~nordlund/cookie.htm
Jag har gjort en liten enkel sida som kanske kan förklara vad det är spm jag menar :)
Pröva med att fylla i ett namn sedan skicka det skall funka. Men sedan kommer
problemet :x
Fyll i ett nytt namn och sicka !
Då kommer det andra namnet att vara kvar
men när man trycker på submit två gånger så kommer det nya namnet.
jag användet det script som jag har visat för er :)
Hoppas någon kan se vad det är för fel:q
Mvh
nordan
Ok, nu förstår jag. Men det är ju på det här sättet kakor fungerar. När jag trycker 'submit' första gången har jag ju ingen kaka satt i min webläsare, och svaret blir också tomt. I samband med att jag får svaret så sätts kakan för första gången, så när jag trycker 'submit' för andra gången skickar min webläsare med kakan som då dyker upp i svaret. När jag sedan skriver in ett nytt namn och trycker 'submit' är det ju fortfarande den gamla kakan som skickas med till servern, eftersom servern inte hunnit sätta den nya än (det görs i samband med att svaret skickas).
Har själv löst detta på följande sätt (när jag ville kontrollera så att kakfunktionen är aktiverad och fungerar). Jag laddade om hela framesetet, med undersidor och allt. Då sätter man kakan när man skickar sitt frameset. När webläsaren sedan frågar efter undersidorna (de som skall visas i ramarna) så skickas det nya kakvärdet med till servern och då du kan komma åt det i ett script på servern.
------------------
Går det inte att får nedere framen att laddas om när man ha ändrat väde?
Med hjälp av perl eller nått annat script språk? :q
//
Nordan
------------------
Tallica Rules!
Du kan skicka en:
print "Location: [url="http://host/page.html"]http://host/page.html[/url]\n\n";
Begär att webläsaren skall hämta http://host/page.html (du får ersätta denna URL så att den stämmer såklart).
------------------
[Redigerat av Robban den 11 jul 2000]
Tackar för hjälpen robban :D