webForumDet fria alternativet

Kolla vilka filer som finns?

Perl & Ruby

4 svar · 379 visningar · startad av Asterix

Medlem sedan dec. 1999483 inlägg
Frågan#1

Hur gör jag för att kolla vilka filer som finns i en mapp?

------------------
/Emil Hesslow

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

opendir(DIR,"sökväg till mapp");

@filer=readdir(DIR);

Hej!

Inte för att jag tidigare funderat så mycket på frågan, men vad man ser på svaret så ökar det bara min uppfattning om att PERL är ett ganska praktiskt och väldigt lättarbetat programmerinsspråk :q

//Demo

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Det är ett språk anpassat till den late utvecklaren. Saker som i andra språk kräver ett halvt A4-ark med programkod kan ofta göras på ett fåtal rader i Perl. :)

Men det kan också vara en mardröm att sätta sig in i, och det är väldigt lätt att skriva obegriplig kod (gäller att ha diciplin som utvecklare alltså).

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

>>Men det kan också vara en mardröm att sätta sig in i, och det är väldigt lätt att skriva obegriplig kod (gäller att ha diciplin som utvecklare alltså). <<

Det är enkelt att skriva obegriblig kod i nästan vilket någorlunda avancerat programmeringsspråk som helst. Perl använder bara massa tecken som inte används i andra språk särskilt ofta ($ % @), vilket gör att Perlkod kan se obegriplig ut för "det otränade ögat" :)

Perl är ungefär lika svårt att sätta sig in i som C, och C/Perl är definitivt inga nybörjarspråk, men SÅ svårt är det faktiskt inte.

/. Muzzafarath

279 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
148 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
145 ms — ändringar (db)