webForumDet fria alternativet

Reda ut begreppen

9 svar · 526 visningar · startad av webbmannen

webbmannenMedlem sedan dec. 1999826 inlägg

Behöver lite hjälp att reda ut vad som gäller.

Jag började så glatt att lära mig ASP för att kunna ge mina kunder lite fler möjligheter. Nu visar det sig att detta inte stöds av tex. Telias vanligaste tjänster.

Hur fungerar det med CGI och Perl? Som jag uppfattat det så är det lite olika beroende om man kör mot Unix, NT och 2000.

Detta känns just nu väldigt förvirrande - nån som har lust att förklara.

/webb

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Perl funkar mycket snarlikt över plattformarna, så du behöver inte lära dig någon speciell form av Perl.

Ok - tack emission,

Vilka böcker kan du/ni rekomendera? En eller ett par för nybörjare och en för avancerad programmering.

/webb

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Ligger kanske något över nybörjarnivå (det är bra om man i.a.f. vet vad en variabel och en loop är), men jag hade hjälp av Paginas CGI-programmering (Niklas Frykholm). Har några år på nacken nu, så den borde gå att få billigt.

För lite mer avancerade är det O'Reillys Perl-böcker som gäller. Väldigt bra (har faktiskt aldrig träffat på en dålig bok från det förlaget, trots att jag inhandlat en hel del) och prisvärda. Bibeln i Perl-sammanhang heter Programming Perl, (skriven av bl.a. Larry Wall, skaparen av Perl) från just O'Reilly.

För att handla O'Reilly i Sverige rekommenderas Datorbokhandeln. Har bra priser på böcker från det förlaget (har dock ingen erfarenhet av att beställa från dem, då jag alltid brukar gå till deras butik här i GBG).

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Kan bara instämma angående Niklas Frykholms bok. Den är lättläst och inspirerande. Så bra att jag till och med skrev till Pagina och berömde, och det kanske säger en del (om mig?).

O'Reilly's böcker är ju nästan alltid bra, men "Programming Perl" är kanske inget för nybörjare."Learning Perl" funkar, även om den inte direkt är det bästa de producerat.

[Redigerat av emission den 30 maj 2000]

RödalacketMedlem sedan feb. 20002 612 inlägg

Om du bestämmer dig för att köpa Niklas Frykholms bok CGI-Programmering så finns det på Paginas hemsida lite filer att ladda ner som tas upp i boken.

------------------
Dart sidan

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

... "Programming Perl" är kanske inget för nybörjare.

Nä, skall som sagt snarare ses som en bibel.

Min personliga favorit är Perl in a nutshell. Ingen lärobok dock, utan snarare ett uppslagsverk att ha när minnet sviker. Ligger troget vid min sida närhelst jag kodar Perl. :)

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Ja! Nutshell-böckerna är suveräna, och Perl-varianten är bäst av alla.

CoercriMedlem sedan feb. 200093 inlägg

Håller fullständigt med alla föregående talare. CGI-Programmering av Niklas är suvve :e

Tack för alla boktipsen :)

Det är bara att plocka fram plånboken igen då :h

/webb

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)