Hej allihop,
Cgi och Perl är lite utanför mina kunskaper så jag undrar om det är någon som kan/vill hjälpa mig att skriva ihop enklaste formen av räknare.
Tänker mig en liten svart ruta med vita siffor som bara plussar på 1 när sidan öppnas på nytt. Alltså inga andra finesser som att lagra uppgifter eller så.
Om ni svarar så tänk på att jag inte har någon kunskap alls i detta :)
/webb
FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg Får du använda exec på severn så kan du testa denna.
#!/usr/bin/perl
open (ID,"<counter.txt");
$new_id = <ID> ;
$new_id++;
close (ID);
open (NEWID,">counter.txt");
print NEWID "$new_id";
close (NEWID);
print "Content-type: text/html\n\n";
print "$new_id";
Döp denna till counter.cgi
Skapa filen counter.txt och skriv in den siffra du vill starta på och lägg den på servern.
I HTML-dokumentet där du vill infoga räknare skriver du exempelvis
<!--#exec cgi="/cgi-bin/counter.cgi" -->
eller vilken sökväg det nu blir.
Tack FlashX,
En liten fråga bara. Var ska counter.txt ligga? Går det bra i cgi-bin?
/webb
CssonMedlem sedan feb. 2000438 inlägg Som scriptet ser ut nu ska counter.txt ligga i samma katalog som scriptet.
/Csson
Tack för hjälpen Csson,
Testning får ske då det inte är så uppenbart att man stjäl tid från arbetet ;)
/webb
Ville bara meddela att min räknare fungerar precis så som jag tänkt mig den.
webForum får återigen :e :e :e :e :e
/webb
Måste återkomma i detta enkla ärende.
Mitt webbhotell har ändrat så att före detta cgi-bin numera heter scripts. När jag nu ska försöka använda ovanstående script så går det inte längre.
Jag har bytt ut "cgi-bin" i <!--#exec cgi="/cgi-bin/counter.cgi" --> mot "scripts" och mer än så ska det väl inte vara va :?
Är det inget annat så är det jag som inte lyckas skriva rätt sökväg (flertalet nivåer).
/webb
QazMedlem sedan feb. 2000211 inlägg Nej nått mer ska du inte behöva ändra. Webhotellet måste ha gjort några fler ändringar. Prova att köra scriptet direkt (http://server/scripts/counter.cgi) och se om det funkar eller om dom har gjort om reglerna för hur du får anropa CGI mah SSI.
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg ...vilket inte är så troligt. Säkerhetshål.
QazMedlem sedan feb. 2000211 inlägg Vad är inte så troligt emisson??
Okay här kommer en sån där pinsam fråga som man väl borde kunna :r
Om jag nu har ett antal frameset i varandra och "pekaren" <!--#exec cgi="/scripts/counter.cgi" --> ligger på en sida som är i frameset nr 2, måste man då lägga till ../../ i den röda texten ovan eller räcker det som det står :q
Måste fråga så jag blir helt säker på att det inte är jag som gör fel :)
Räknaren finns (ska finnas) på http://www.webbmannen.com/webkillis som är min lilla hobbysajt.
/webb
Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg njae, den sökvägen bör ju funka..... troligt att webhotellet ändrat nån inställning om det inte funkar längre. skriv ett mail och se till så att dom ändrar tillbaka :)
Peter Bredlöv
http://www.scorpiondata.com
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Ser att räknaren ligger på en sida med filändelsen [.html]. Är du säker på att den inte skall vara [.shtml]?
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
[Redigerat av Robban den 26 maj 2000]
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg "Vad är inte så troligt emisson??"
Oj! Jag svarade på något som inte skrivits! ;)
Vad jag syftade på vara att exec cgi är ett säkerhetshål som många webbhotell väljer att inte tillåta.
[Redigerat av emission den 26 maj 2000]
Så mycket att lära :h
Robban,
Vad är .shtml :q Gissa om jag känner mig okunnig :(
/webb
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg webbmannen,
De flesta webhotell kräver att dokument som använder SSI har filändelsen .shtml (eller .stm) i stället för .html
Detta för att webservern inte skall behöva leta igenom alla dokument efter SSI-direktiv. Den letar bara igenom dem som har rätt filändelse.
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
[Redigerat av Robban den 26 maj 2000]
Robban,
Måste ju återkomma och berätta att du hade rätt i det du skrev. Genom att ändra till shtml så började räknaren att fungera :)
Jag fick dock plocka bort Content-type: text/html från scriptet då dessa rader skrevs ut tillsammans med siffran.
Stort tack till dig och andra som hjälpt till.
/webb
HazzeMedlem sedan jan. 20002 453 inlägg Webforum får återigen :e :e :e :e :e
;)
------------------
//
<title>Hazze</title