cgiMedlem sedan jan. 2000358 inlägg
Har försökt fått igång en gästbok sörvice från EZ guestbook mall, allting funkar bra och så men när jag ska skapa en gästbok och trycker på skicka så kommer det upp en, spara denna fil på disk (cgiwrap.pl)
lika gäller det när jag ska radera konta eller administrera, varför.?
jag har ingen fil vid namn cgiwrap.pl
vad kan vara fel.??
Tacksam för svar.
Gästsidan finns på adressen: http://www.algonet.se/~snake/fraga/index.html
[Redigerat av cgi den 15 apr 2000]
RobbanMedlem sedan dec. 19992 272 inlägg
Antar att du löst problemet (fungerade i.a.f. för mig nu när jag testade)?
Om du postar en fråga, men sedan löser problemet själv så skriv gärna det i tråden (och stäng ev. tråden) så slipper folk leta fel som inte finns.
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
MattiMedlem sedan dec. 19993 781 inlägg
En tydligare rubrik skulle heller inte skada ;)
------------------
Matti Kolu
mk.st
e-godis.com
Hur fick du igång det, det funkar inte för mig. Och varför kommer det upp en spara denna fil på disk (cgiwrap.pl) jag har ingen fil vid namn cgiwrap.pl, kan det bero på att algonet använder sig av cgiwrap, så detta script kanske inte funkar för mig.??
RödalacketMedlem sedan feb. 20001 160 inlägg
Nope....funkade inte för mig heller, får också upp om jag vill ladda hem den där filen
------------------
Dart sidan
MattiMedlem sedan dec. 19993 781 inlägg
Nu provade jag med IE 4.0, den vill också ladda hem filen.
------------------
Matti Kolu
mk.st
e-godis.com
AGMedlem sedan mars 20001 229 inlägg
Är det inte så att vissa webbhotell ej stödjer andra filer än .cgi tex inte .pl.
Är iaf vad jag har hört. Så du kan ju alltid testa att döpa om alla filer till .cgi
Andreas
Jag har då kört med både .pl och .cgi på algonet och det har funkat bra.
Så det kan då inte vara felet.
Fungerar för mig (NN på Linux). Och scriptet verkar ju alltså köras som det skall på dervern.
Ser att scriptet skickar:
content-type: text/html
Prova med att ändra till:
Content-type: text/html
Skall väl inte göra någon skillnad egentligen, men man vet ju aldrig (låter som om det skulle kunna vara ett MIME-problem eftersom vissa webläsare inte känner igen utskriften som ett HTML-dokument).
Ett tips när det gäller CGIWrap är att wrapperna kan köras i "debug-mode". Om du i stället för att anropa:
http://cgi.algonet.se/htbin/cgiwrap/snake/ezguest.pl
Anropar:
http://cgi.algonet.se/htbin/cgiwrapd/snake/ezguest.pl
Så får du lite diagnostik (observera d:et efter "cgiwrap").
PS. Din cgi-bin har rättigheterna satta så att det går att ladda ner källkoden till dina script. Kanske inte är din avsikt? DS.
------------------
Nu har jag tamefan försökt allting som kan tänkas gå med scriptet, men det vill inte gå igång.
Det måste ju vara cgiwrapen som spökar.
Har försökt ringt till algonet men dom kan totalt noll om hemsidor, allting finns på våran supportsida är det ända jag får som svar.
emissionMedlem sedan dec. 19996 095 inlägg
Sätt $cgiurl till http://cgi.algonet.se/htbin/cgiwrap/snake/
------------------
----------------------------
Gunnar Liljas - webbutvecklare
Leon Reklambyrå AB
Norrköping
ASP/VB/Perl/PHP/Tango
Har försökt med det, men inte vill det funka.!
Nu wrappar den i alla fall rätt, men själva felet är att programmet inte lyckas skapa forumfilerna -> rättighetsproblem. Mappen "gb" måste vara skrivbar.
Eftersom programmet dör på STDERR före content-type-headern spottar webbservern ur sig fel content-type, och resultatet blir "ladda ner"-rutan. Detta är i sig inte rättighetsrelaterat, och det finns ingen risk att man kan ladda ner dina program.
[Redigerat av emission den 18 apr 2000]
cgi skrev:
Hur fick du igång det, det funkar inte för mig.
Fick jag inte visade det sig. Var jag som missförstod din fråga. Gick aldrig så långt som att försöka skapa en gästbok. :r
Som emission skriver är det troligen rättigheterna på "gb" som är felaktiga.
emission skrev:
... det finns ingen risk att man kan ladda ner dina program.
Vad menar du? Jag har i.a.f. inga problem med att ladda ner källkoden till scriptet direkt från cgi-bin.
------------------
Vad menar du? Jag har i.a.f. inga problem med att ladda ner källkoden till scriptet direkt från cgi-bin.
Oj, jag trodde att ni menade "spara-ruta-ladda ner"-grejen. Nu ser jag att man kan komma åt det, så enkelt som du säger. Visst kan man lösa det med rättigheterna, men det är väl lite dumt att man överhuvud taget kan komma åt cgi-bin på det sättet, när man ändå måste köra allt genom wrappern.
Då EZ guestbook mall inte verkar funka på algonets sörver så tänkte jag höra ifall nån vet någon annan gratis gästbokservice som funkar bra och så.
Fortfarande problem?
EZ guestbook borde fungera på Algonet.
Jo visst man tycker det, men det funkar inte för mig.
Jo visst man tycker det, men det funkar inte för mig.
Ingen som har ett bra tips om gästbok service.