Jag har ett nyhetsbrev på min sida som man kan anmäla sig till. Problemet är att brevet blir konstigt på Mac. Å, ä och ö fungerar inte.
Beror det på cgi-scriptet Subscribe Me 1.14, som jag använder eller på att mottagarens dator inte klarar av svenska tecken?
------------------
/Patrik
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Misstänker att det snarare handlar om att Mac använder en annat teckentabell än vad som är "webstandard".
Är det du som skriver som använder Mac? Eller är det den som läser (där problemet uppstår)? Eller ligger scriptet på en Mac-server? Vilken teckentabell är din webläsare inställd på? Hur ser brevhuvudet ut i det mail som skickas ut?
Har tyvärr inte mycket erfarenhet av Mac. Möjligt att detta går att åtgärda genom att modifiera scriptet. Antingen genom att ändra i brevhuvudet på det mail som skickas (möjligt att där anges en teckentabell som inte stämmer överens med mailets innehåll), eller genom att göra en teckentabellomvandling på något sätt.
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
Jag själv använder PC. Scriptet ligget på en Unix-server. Det är mottagarna som använder Mac som inte kan läsa å,ä och ö.
Var ser man hur brevhuvudet ser ut? Brevet skickas via Sendmail på Unix-servern
------------------
/Patrik
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg
Var ser man hur brevhuvudet ser ut?
Beror på vilket mailprogram du använder (i OE tittar man på "egenskaper" för mailet - NC har jag ingen erfarenhet av så där vet jag inte).
------------------
Brevhuvudet på nyhetsbrevet som skickades till min egen e-mail så ut enl. följande:
Return-Path: <info@taxistolpen.com>
Received: (from nobody@localhost)
by puh.levonline.com (8.9.3/8.9.3) id RAA24868;
Wed, 22 Mar 2000 17:22:19 +0100
Date: Wed, 22 Mar 2000 17:22:19 +0100
From: info@taxistolpen.com
Message-Id: <200003221622.RAA24868@puh.levonline.com>
X-Authentication-Warning: puh.levonline.com: nobody set sender to info@taxistolpen.com using -f
To: patrik@nylin.nu
Subject: Taxistolpen Nr. 1, Mars 2000
Status:
------------------
/Patrik
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Ok, funderar på om det skulle hjälpa att lägga till någonting i den här vägen:
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-1"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
------------------
[Redigerat av Robban den 25 mar 2000]
Frågade de andra mottagarna som jag visste hade Mac. Det verkar bara vara en som hade problem.
Kanske ska be honom ändra i sitt e.mailprogram.
------------------
/Patrik