webForumDet fria alternativet

Ultimate bulentine board.

4 svar · 408 visningar · startad av cgi

cgiMedlem sedan jan. 2000371 inlägg

Har försökt innstalerat samma forum som detta men det vill inte gå igång, ni kan ju kolla själva på addresse: http://www.algonet.se/~snake/ultimate/NonCGI/cp.html jag fattar ingenting.

FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Du måste missat något.
Se till att alla filer finns på rätt plats och att dessa har har dom rätigheter som behövs.

Följ nogsamt instruktionerna i manualen så ska det fungera.

cgiMedlem sedan jan. 2000371 inlägg

Nej du, har laddat ner filerna en gång till
och chmodat dom, men det vill inte funka.

FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg

I felmeddelandet står det bl.a
Can't locate UltBB.setup
men jag antar att du kollat denna filen och att den har rätt chmod.

Mycket märkligt...

Det är ganska svårt att ge fler tips än att nogsamt kolla igenom dessa saker (igen), speciellt när man själv inte varit med vid installationen.

Risken att något fel skulle finnas i just skripten är ju uteslutet med tanke på den spridning som UBB trots allt har.

Om du inte löser ditt problem och verkligen vill ha UBB'n på din sajt, så kan jag kanske fixa det åt dig via FTP'n (om du godkänner det förstås)

Maila mig i så fall...

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Prova med att inkludera följande rad någonstans i början av scripten (innan rad 43 i Ultimate.cgi och innan rad 45 i cpanel.cgi):

use lib qw(./);

Den i Perl speciella arrayen @INC innehåller de kataloger som Perl letar igenom när någonting skall inkluderas med use eller require. Raden ovan lägger till katalogen som scriptet ligger i (och jag misstänker att UltBB.setup ligger i samma katalog), eftersom den inte verkar finnas med i @INC som standard.

Sedan finns det ju en teoretisk möjlighet att Algonet inte låter dig ha rättigheterna satta till 777 på filer i cgi-bin (kan innebära en potentiell säkerhetsrisk). Eftersom Algonet använder CGIWrap skall dock detta inte krävas, utan du kan sätta rättigheterna på sådana filer till 700 i stället.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)