webForumDet fria alternativet

Välkommen!

0 svar · 330 visningar · startad av Robban

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Perl (Practical Extraction and Report Language), sedan länge en favorit bland webprogrammerare och Unixadministratörer på grund av dess mångsidighet och kraftfullhet. CGI - Perl torde vara den, utan jämförelse, vanligaste kombinationen för att skapa interaktivitet på WWW idag (även om Perl är ett programspråk som används flitigt även i andra sammanhang), och en av anledningarna till detta är den öppna kultur som omgärdar Perl. Perlanvändare hjälper av tradition varandra, och det är en tradition jag gärna vill skall bestå även i detta forum.

Här kommer vi att dikutera användningen av Perl i websammanhang. I första hand i kombination med CGI, men i takt med att andra former blir allt vanligare (t.ex. finns det flera tekniker för att bädda in Perlkod direkt i webdokument a la ASP) så kan även dessa ämnen bli aktuella.

Oberoende av kunskapsnivå så är alla hjärtligt välkomna. För att hjälpa absoluta nybörjare att komma igång tänkte jag dock posta några länkar som kan vara nyttiga att ha i bagaget. Om behov uppstår är det även möjligt att det kan bli aktuellt med en FAQ (vanliga frågor) framöver. När det gäller min roll som moderator är utgångspunkten att inte gripa in om det inte blir absolut nödvändigt (d.v.s. om inlägg bryter mot de regler som administratörerna fastställt). Ordet är fritt m.a.o.

Det behöver väl inte sägas (men jag gör det ändå) att rent kommersiella inlägg, utan upplysningsvärde, inte hör hemma i ett ideellt forum som detta.

Välkommen!! :)

www.perl.com
Det är här allt börjar. Här hittar du dokumentation, programvara, länkar, artiklar m.m. P.g.a. omfånget kan sidorna vara svårnavigerade för en nybörjare, men ge inte upp. Här finns allt.

The Perl Institute
Blandade resurser. Även denna är mycket omfattande och kan vara svårnavigerad.

ActiveState ActivePerl
Vanligaste perldistrubitionen för Windows 32. Finns även länkar till omfattande FAQer om hur man använder Perl under Win32. Självklar läsning för berörda.

Picking Up Perl
Omfattande grundkurs som drivs i projektform.

The CGI resource index
Oumbärligt resurscentrum. Här finns länkar till dokumentation, grundkurser och kanske framför allt färdiga script för alla ändamål man kan tänka sig.

Teach Yourself CGI Programming with Perl 5 in a Week
Onlinebok (kräver registrering för tillgång).

PC Magazine Programming Perl 5.0 CGI Web Pages for Microsoft Windows NT

CGI Developer's Guide

CGI Manual of Style

Vad menas då med detta? Jo, t.ex. om någon har ett problem och du känner till en kommersiell produkt som löser problemet så får du naturligtvis upplysa om detta. Ditt inlägg har ju då ett upplysninsvärde även om det är av kommersiell natur.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

[Redigerat av Robban den 06 feb 2000]

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)