hur bär jag mig åt för att fixa så att bara bokstäver/siffror a-z och 0-9 blir gilltiga i ett formulär. T.ex om jag har ett formuär där man kan registrera ett användarnamn, jag vill att man bara ska kunna använda vanliga bokstävker och siffor inga / eller . m.m..
behöver hjälp
7 svar · 446 visningar · startad av digitalghost
I Perl är det ju enkelt:
$login=~ s/\W//g
Men sådant borde kollas med Javascript, så att man inte behöver backa.
/G
------------------
----------------------------
Gunnar Liljas - webbutvecklare
Leon Reklambyrå AB
Norrköping
tack för hjälpa, ska testa det nu..men vad menar du med att det borde kollas med javascript?
Det är helt enkelt smartare att kolla detta med JavaScript.
Dels får användaren upp en "Alert" direkt med felmeddelandet och dels för man över beräkningen på klienten istället för att belasta servern med detta.
Nackdelen kan möjligtvis vara att webbläsaren kanske inte kan hantera JavaScrtipt.
så här ser det ut i mitt script:
$login = "$FORM{'username'}:$pword";
vart skriver jag in s/\W//g ?
$login = "$FORM{'username'}:$pword";
gör att $login blir användarnamn : lösenord, av någon anledning. Om du bara vill göra rensningen på användarnamnet får du skriva
$FORM{'username'}=~ s/\W//g; på raden innan.
Observera att detta bara rensar ut otillåtna tecken. Det ger ingen varning. JavaScript passar bättre.
/G
[Redigerat av emission den 23 dec 1999]
Hejsan!
Är det så lämpligt att lägga en sådan lösning i HTML-dokumentet? I de böcker jag läst bör man lägga alla kontroller av informationen i scriptet. För ibland kan man ju göra ett eget formulär som anropar scriptet. Då kan man ju ta bort allt detta med kontroller av siffror bokstäver och textlängder?
Mvh,
Demo
Det skadar inte att ha både och..