demo
Hejsan!
Varför fungerar inte dessa satser i min lokala server?
<!--#exec cgi="/cgi-bin/slump.pl"-->
Har provat olika varianter av denna kodsnutt, samt skiftat namn på dokumentets filändelse från html till shtml. Dock utan framgång.
När webläsaren läser dessa kommandon så får jag inget felmeddelande, utan webläsaren hoppar helt enkelt över kommandot.
Vad beror det på ?
Mvh,
Demo
På vissa servrar (bl.a. den jag använder) är /cgi-bin/-katalogen en länk till en katalog till ett annat ställe på servern eller till en annan server. Använder du ett FTP-program när du lägger upp cgi-scriptet ser du sökvägen till katalogen i programmet.
I mitt fall ser länken ut såhär:
<!--#exec cgi="/user-cgi/a0008100/pollssi.cgi"-->
Andra möjliga fel:
- Lägger du upp scriptet med ett FTP-program, se till att "ASCII" är ikryssat. "Binary" fungerar ej för CGI-script.
- Glöm inte att göra scriptet "körbart" (CHMOD).
------------------
/Patrik
RobbanMedlem sedan dec. 19992 272 inlägg > Varför fungerar inte dessa satser i min lokala server?
Kan ju även vara av intresse att få veta vad din "lokala server" är? :)
Server på din egen dator? Fabrikat? Operativsystem? Vad får du upp i webläsaren (eventuellt felmeddelande -- hur ser HTML-koden som returneras ut)? Fungerar "vanlig" SSI (att inkludera en textfil).
De flesta webservrar som stödjer SSI tillåter också administratören att stänga av möjligheten att köra CGI-script via SSI (p.g.a. potentiella säkerhetsrisker). Kolla i dokumentationen om så är fallet, och hur man aktiverar funktionen.
------------------
Robban < robban@lipogram.com >