Hej,
Skulle gärna vilja få förklarat för mig vad man ska plugga (Perl/CGI eller ASP) om man vill bygga en sajt där användaren har möjlighet att modifiera innehållet efter givna möjligheter.
Förklarar gärna mer om det blev för luddigt :)
/sten
5 svar · 507 visningar · startad av webbmannen
Hej,
Skulle gärna vilja få förklarat för mig vad man ska plugga (Perl/CGI eller ASP) om man vill bygga en sajt där användaren har möjlighet att modifiera innehållet efter givna möjligheter.
Förklarar gärna mer om det blev för luddigt :)
/sten
Oj, beror på många faktorer. Vad skall användaren kunna mofifiera? Innehållet? Utseendet? Förklara gärna mer.
Valet mellan Perl/CGI och ASP är ofta även ett val mellan Unix eller NT som plattform. Och när det gäller Unix finns även ibland PHP som alternativ, och det kan vara att föredra i en del fall eftersom det är mycket snabbare än CGI/Perl. Å andra sidan är Perl kraftfullare än PHP om det gäller lite mer omfattande script. Med Perl och de färdiga moduler som finns kan man åstadkomma i stort sett vad som helst.
Dessutom går det att köra Perl under ASP om man nu skulle vilja (ASP är inget språk i sig, utan det finns flera att välja mellan -- som standard gäller dock VBScript och/eller JScript, och de har sina brister). :)
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
Ok, ska se om det går att förklara utan att det blir gröt av alltihop :)
Låt säga att det finns en grundlayout med information i form av länkar till olika ämnen/ställen. De här informationslänkarna ska sedan kunna ändras av användaren till de som passar honom/henne bäst. En lista på möjliga länkar ska alltså finnas (och gå att välja ur), och bestämas var de ska ligga i grundlayouten.
På det här viset kommer användaren att själv bestämma de ämnen som denne vill ha snabb tillgång till. Det är alltså inte layout i första hand det gäller utan innehållet.
Sedan vore det bra om man (jag) kunde börja byggandet hemma på min PC, för att sedan kunna gå vidare, om det blir aktuellt, till större system.
Blev det gröt eller går det att förstå vad jag menar?
/sten
> En lista på möjliga länkar ska alltså finnas (och gå att välja
> ur), och bestämas var de ska ligga i grundlayouten.
Beror även på vilken belastning du räknar med.
På en unixplattform (och som personligt förstahandsval) skulle nog jag överväga PHP och en databas att lagra användarnas val i (t.ex. MySQL som erbjuds av många webhotell). Denna lösning är snabb och klarar ganska stor belastning.
Men det borde även gå att använda ASP på en NT-plattform för detta utan några större problem. Om inte belastningen kommer att bli allt för stor kan du använda en Accessdatabas för att lagra användarnas val. Problemet med den lösningen är om du behöver öka kapaciteten (Accessdatabaser klarar inte hög belastning speciellt bra). Alternativet på en NT-server brukar vara MS SQL-Server, och många webhotell brukar ta bra betalt för den tjänsten.
> Sedan vore det bra om man (jag) kunde börja byggandet hemma på min
> PC, för att sedan kunna gå vidare, om det blir aktuellt, till större system.
Windows som OS då?
ASP / Access kan du använda PWS för (webserver som finns gratis att ladda ner från MS webplats). Problem blir det dock om du vill utveckla för SQL-server som för det första kräver NT Server och det andra är snordyr.
När det gäller unixlösningen så finns Apache, PHP och MySQL för Win32. Själv har jag använt Apache och PHP under WinNTWS och utvecklat mot en Accessdatabas. Sedan är det väldigt lätt att ändra ett fåtal rader för att få samma lösning att fungera mot en MySQL-databas.
Många informativa artiklar kan du hitta på DevShed, speciellt kanske denna artikel kan vara av intresse.
När det gäller ASP såg jag att Vide lagt upp en massa länkar i ASP-gruppen.
En kommentar om Perl (är ju trots allt det gruppen handlar om :) ). Tycker inte Perl/CGI är den bästa lösningen för detta projekt, även om det naturligtvis går att använda. Men det blir troligen både långsammare och krångligare än om du använder PHP eller ASP.
------------------
[Redigerat av Robban den 07 dec 1999]
> Skulle gärna vilja få förklarat för mig vad man ska plugga (Perl/CGI eller ASP) <
Svaret blev alltså - inget av de två - utan PHP istället.
Tack för svaret Robban!
/sten
> Svaret blev alltså - inget av de två - utan PHP istället.
Det är vad jag skulle välja. Men smaken är ju som baken som bekant. :)
Några fler länkar som kan vara av intresse om du bestämmer dig för PHP, PHPs hemsida och MySQLs hemsida. Har inga länkar i huvudet till svenska webhotell som erbjuder PHP och MySQL, men jag har sett ett antal av dem när jag surfat runt så det borde inte vara några problem att hitta någon lämplig (själv har jag mina sidor på en server i USA - skaffade det kontot när PHP/MySQL inte var så vanligt hos svenska webhotell). Brukar inte kosta något extra.
------------------