PeddaMedlem sedan juni 20004 880 inlägg
Har letat efter en sida om perl för nybörjare, men de jag har hittat visar bara hur man kör "Hello world" i sina exempel och inget mer.
Vill ha länkar till sidor som visar lite fler enkla exempel, t.ex hur man låter användaren fylla i data som skrivs ut och sparas till fil mm.
Har ni några såna länkar?
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Jag skrev en liten guide för länge sedan. Jag borde skriva om den någon gång, men den kan säkert ge några pointers. Annars är du välkommen att fråga här så ska jag försöka svara.
Är på din sida och läser om filhantering samtidigt som du skrev ditt inlägg. :p
Fanns en del matnyttigt där som jag tackar för!
Ok, din sida hjälpte mig lösa de flesta problemen jag hade.
Vad gör koden
$name =~ tr/+/ /;
när du kollar formulär?
Jag vill endast kontrollera om fältet är tomt eller inte.
Kodsnutten ovan ersätter alla "+" med " " och har att göra med hur informationen kodas av webbläsaren när den skickas till servern. Det är inte så intressant just för tillfället. Detta är dessutom lite old-school. Gör så här istället;
use CGI;
#... lite kod ...
if(!CGI::param("fältnamnet")){
# fältet är tomt.
} else {
# fältet är inte tomt.
}
ok, hur den tolkas av webbläsaren struntar jag i då jag bara kör programmet direkt i kommandotolken.
Men du skriver om formulär och hur du kontrollerar om ett fält är tomt. Då antog jag att det var ett webbaserat script. Varifrån skall du ta emot data? Från kommandoraden eller via ett webbgränssnitt?
Hehe, började först med ett webbaserat formulär men ändrade mig sen och kör från kommandoraden.
Var inte meningen att förvirra dig. :)
Ok :) Så då är allt grönt eller?
Japp, jobbar vidare.
Testar lite olika sätt för att kontrollera värdet, men lite svårt att hitta sidor på nätet om detta. Verkar som det mesta på nätet handlar om webbaserade applikationer.
K@llenMedlem sedan mars 20032 654 inlägg
Ingen sida iofs, men boken "Programming Perl", utgiven av O'reilly, gillar jag. :)
HansenMedlem sedan aug. 2000383 inlägg
Pedda skrev:
...Testar lite olika sätt för att kontrollera värdet, men lite svårt att hitta sidor på nätet om detta.
Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "kontrollera värdet", kanske du kan utveckla det lite?
Här är några resurser som kanske kan vara till hjälp:
Moduler
CPAN
En av de främsta anledningarna Perl är så populärt, andra språk saknar motsvarighet.
Community
Perlmonks
Perl's största community, mängder av nyttig information.
Irc
irc.perl.org
Artiklar
Perl.com
Mycket stort arkiv av Perl artiklar. Färska artiklar varje vecka.
Dr. Dobb's Journal
Stort urval av artiklar, arkiv från 1995 och framåt. Fri registrering krävs.
Usenet / Epostlistor
comp.lang.perl.misc
perl.beginners
perl.beginners.cgi
Böcker
Learning Perl
Programming Perl