webForumDet fria alternativet

inkludera fil frân include

7 svar · 691 visningar · startad av hottuna.at

hottuna.atMedlem sedan aug. 20054 inlägg

Har en sida som är till mestadels uppbyggd av 2 includefiler.
Nu vill jag ropa upp ett .pl script som ska ligga i en del som är uppbyggd av ena includefilen. Hur gâ till väga?
vanliga <!--#exec cgi="/cgi-bin/random_image.pl" --> funkar ju inte i en textfil.
:q :q

Är inte sâ hemma pâ detta, sâ förklaringen är säkert förvirrande :r

Ingen??

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Tråden flyttas från HTML, XHTML & CSS till Perl, CGI.

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Förstår inte riktigt hur du byggt upp dina sidor, men för att SSI (include som du säger) skall fungera måste filen som du inkluderar till kännas igen av servern som en SSI-fil, oftast genom att ge filen ändelsen .shtm eller .shtml En text-fil (.txt) kan du alltså inkludera till (om du inte konfigurerar om servern).

Ska försöka förklara.

Sidan är uppbyggd av shtml filer som ropar upp 2 textfiler där nästan all kod ligger. include1.txt och include2.txt heter dom, tar hand om halva sidan var ungefär.
Har valt den metoden för att enkelt kunna uppdatera/ändra om.

I shtml filerna ligger alltsâ bara själva innehâllet pâ sidan, det som skiljer sidorna ât.

Problemet är nu: Jag vill använda ett .pl script, alltsâ ropa upp det med denna sträng: <!--#exec cgi="/cgi-bin/random_image.pl" -->.
Det funkar bra sâ länge jag lägger strängen i en shtml fil, men jag vill ha scriptet pâ ett ställe som är uppbyggd av include2.txt. Strängen mâste alltsâ läggas i include2.txt, men det funkar inte, strängen läggs ut som text i källkoden istället för att ropa upp scriptet.

Kort sammanfattat:
<!--#exec cgi="/cgi-bin/random_image.pl" --> mâste ligga i include2.txt, men det funkar inte.

Om du vore i närheten skulle du fan fâ en puss :birp

Tusen tack! :) :) :)

Nää... men du kan få klicka på Acceptera som slutgiltigt svar :)

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)