webForumDet fria alternativet

Jag kommer inte åt min mailinglista

Perl & Rubyur Perl, Python, Ruby och övrig CGI

10 svar · 462 visningar · startad av Svea

Medlem sedan dec. 200414 inlägg
Frågan#1

Jag har bytt webhotellsleverantör och då slutade min cgi-script att fungera. I vanliga fall hittar jag den på:http://www.trabat.nu/cgi-bin/subscribe/cgisubscribe.cgi?admin

men nu får jag bara svaret:
Internal Server Error

The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Please contact the server administrator, cronmail@citynetwork.se and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log.
Apache/2.0.51 (Fedora) Server at https://www.trabat.nu Port 80

Scriptet ligger i rätt mappar vad jag förstår och enligt box ska det pckså fungera, men det gör det inte. Vet någon vad felet kan vara. Jag, koden eller box?

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

Det är väldigt svårt att svara på utan mer information än så.

Du kan börja med att läsa igenom dess steg.

Skulle scriptet vara felkonfigurerat eller innehålla faktiska fel är det väldigt bra att ha tillgång till logg-filerna från server för att se vad som är fel. Kolla med server-admin om du kan få tillgång till dessa på ett eller annat sätt.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Vilka rättigheter har du satt på det aktuella scriptet?

Vad menar du?
jag är inte så bra på sånt. Jag fick hjälp en gång.

Det beskrivs under länken ovan. Men jag skulle tro att snabbaste sättet att lösa det är att kontakta server-admin och be om hjälp. Har du aldrig hållit på mer cgi och webbservrar innan kan detta te sig som en rent djungel. När det sedan fungerar kan du i lugn och ro börja från början och lära dig hur detta fungerar.

"Du kan börja med att läsa igenom dess steg."
Jag läste igenom och allt såg ut som det skulle.

Lade du till use CGI::Carp qw(fatalsToBrowser); i scriptet? Har du försökt få tag på loggfilerna från servern?

Jag hade lagt in: use CGI::Carp qw(fatalsToBrowser);

Ok. Då är loggfilerna intressantast just nu. Där kan man se om servern inte är konfigurerad rätt, om scriptet saknar någon modul e.dyl. Kolla om du kan få tag på dessa.

men scriptet fungerade på Azalea????
Nu har jag tröttnat på Box och bytt till Surfown och hoppas på bättring.

Svea skrev:

men scriptet fungerade på Azalea????

Det må så vara, men det är mycket som skall stämma för att det skall fungera. Denna typ av programmering är som sagt inte speciellt användarvänlig, på gott och ont. Det behöver inte vara något fel på (och är antagligen inte) box server och konfiguration, den är bara annorlunda.

Svea skrev:

Nu har jag tröttnat på Box och bytt till Surfown och hoppas på bättring.

Ja hoppas kan man ju alltid... Nu vet jag inte varför du bytte från Azalea om nu det fungerade i detta hänseende. Men det man bör tänka på är att det första som har en förmåga att prioriteras bort på billiga webbhotell är supporten. I efterhand kan man då fråga hur många kronor tiden är värd som du i efterhand får sitta och krångla med exempelvis sådanna här saker. Det är inte alltid som det billigaste alternativet lönar sig i längden.

143 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)