webForumDet fria alternativet

Allmänn fråga gällande FormMail

3 svar · 410 visningar · startad av Fenmund

FenmundMedlem sedan maj 200441 inlägg

Hej igen!

Har nu kollat unt på forumet och bli nästan mer förvirran än tidigare.

Jag trodde att man "bara" behövde skapa ett formulär med rätt koder och FormMail där man bara lägger in sin e-post och sen så ska det funka.

Men nu så ser jag att folk pratar om sendmail någonting,
detta förstår jag inte alls.

I övrigt så kör jag Win 2000 XP och Explorer 6.0 om det hjälper.

Ha det så bra i solen!

http://www.tvattkorgen.se/bestform.htm (länk till formuläret)

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

sendmail är ett litet program som sköter kommunikationen med mailservern. Detta är i princip standard på olika unix-dialekter och därför kan formmail-script vara skrivna för att samla in data från formuläret, "kompilera" mailet och sedan använda just sendmail för att skicka mailet till mailservern. Detta med anledning att webservrar ofta rullar på en *nix-maskin och då är det inga problem eftersom sendmail finns till hands. Körs webservern däremot på en windows-plattform är det långt ifrån säkert att sendmail finns att tillgå eftersom detta säljs som en separat komponent. Kör man sedan ett windows-os så används ofta IIS och då i sin tur används ofta ASP (med vb-script) istället för Perl och då har man andra komponenter för att sköta smtp-kommunikation (att skicka e-post).

FenmundMedlem sedan maj 200441 inlägg

En liten följdfråga gällande FormMail:

Kan man använda samma formmail till flera formulär???

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Fenmund skrev:

Kan man använda samma formmail till flera formulär???

Ja, du kan ha flera olika formulär, programmet får informationen som den skall använda från resp. formulär.

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.102f7fcd
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)