webForumDet fria alternativet

"Bad Request"

14 svar · 317 visningar · startad av Hydr0matic

Hydr0maticMedlem sedan sep. 2001118 inlägg

Har gjort en helt vanlig inloggningsfunktion med PERL som submittar till indexet. En macanvändare har problem - får felmeddelandet:
"Bad Request
Your browser sent a request that this server could not understand.

Client sent malformed Host header"

.. Någon som vet vad detta beror på ?

hon använder en PowerMac med sys. 8.5.1 .. Funkar inte i IE4.5 & N6.0.

------------------
// don't worry .. Be happy.

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Måste nog be om lite mer bakgrundsinformation. Vad kör du för webbserver/version/plattform?

------------------
/ J

SERVER_SOFTWARE - Apache/1.3.19 (Unix) PHP/4.0.4pl1

------------------

Ok, då söker vi vidare.

* Har användaren problem att komma in på andra sidor på nätet där felmeddelandet är det samma? (Om ja: systemet på mac'en kan vara korrupt. Ominstallation)

* Sitter användaren bakom en http-proxy som kan vara inne och pilla i requesten? (Om ja: finns det någon uppdatering på proxyn att installera. Även denna installation kan vara korrupt, men i så fall borde fler användare ha samma problem.)

* Det finns iofs senare dist'ar av Apache att installera. Det finns ju en liten risk att det skulle vara fel på denna installation. Men samma sak gäller här; då borde fler användare ha samma problem. Finns en liiiten risk att det skulle vara systemet (kärnan i Unixen) som skulle vara paj, gud bevare...

------------------
/ J

Tack så mycket för ditt utförliga svar.

1. Ska fråga henne..

2. Återkommer med det också. Men jag förstår inte, varför borde fler användare ha samma problem bara för att hennes installation är korrupt ? .. Är det vanligt med korrupta installationer ? eller är det en viss version av programvaran som strular ?

3. Detta alternativ finner jag högst osannolikt. De som sköter servern vi ligger på är mycket kompetenta och har kunder som kräver 100% uptime - t ex MKB.

återkommer när jag fått fler svar... tack igen.

------------------

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Hur ser URL:en ut som användaren går till? Man kan misstänka felaktiga tecken.

------------------
/emission
If you see someone without a smiley, give them your colon.

http://xlns.connected2u.com

inget konstigt eller ?

------------------

Korrupta installationer... Det är sånt som händer. Det finns ett otal möjliga anledningar till detta, oförutsedda strömavbrott medans man har filer öppna för skrivning. Virus. Buggiga program. "Användar inducerade fel" (Finare sätt att uttrycka skit bakom spakarna ;) ). Med lite tur rör det sig endast om enskilda program, men eftersom det 2 olika webbläsare på samma dator genererar samma fel kan det vara allmänna funktioner i systemet som är trasiga.

En proxy kan fungera som en brandvägg men även ha möjlighet att kontrollera paketen som skickas fram och tillbaks, cache'a information, ändra på header-info etc. Men, skulle detta vara fallet borde fler användare som kör via samma proxy få liknande problem.

Punkt 3. Nej, det är inte så sannolikt att det skulle vara fel på serverinstallationen, men möjligheten finns. Det kan även röra sig om en felkonfigurering, men som sagt; då borde fler användare få liknande fel. Mac-användarna är dock antagligen en minoritet, och skulle felet ligga i något så löjligt som att mac'en använder endast ascii 13 (CR) som radbrytningstecken och detta skulle ställa till problem i header-infon så kanske det inte märks på samma sätt eftersom flertalet kör Win eller Unix-system. Kuriosa...

------------------
/ J

Det med korrupta installationer.. Är Windows lika känsligt ? Stötte på en windows95 användare i "Kolla min hemsida!" som fick samma felmeddelande.

Lite svårt att få reda på om användare som kör via samma proxy får samma meddelande.. någon idé om hur jag ska lyckas med det ? =)

Har mailat serversnubben....

------------------

Är Windows lika känsligt ?

Oh-ja, minst. Är det en 95-installation har den säkert varit med ett tag också.

Lite svårt att få reda på om användare som kör via samma proxy får samma meddelande.. någon idé om hur jag ska lyckas med det ?

Du får fråga någon som sitter på samma nät. Det kan ex. vara ett företag/skola eller annan inrättning där användarna delar en internetanslutning via en proxy, men även privat-personer kan köra via en proxy, exempelvis Telias ADSL-kunder. Där kan en hel stadsdel sitta på samma proxy, men hos Telia har du (som tur är) möjligheten att låta bli att använda proxyn. De använder den framförallt för att minska belastningen i deras stamnät eftersom fler människor kan använda den cache'ade information som finns i proxyn.

------------------
/ J

ok.. jag förstår.. tror inte jag kan få tag på den infon. Men även om jag hade, hur stor chans är det att de installerar om hela sitt sytem bara för att min sida inte funkar ? =) ..

Du kan inte komma på något annat som kan orsaka felmeddelandet ? .. Jag menar, det finns ju inte speciellt mycket jag kan göra för dem med problem i så fall.. eller ?

------------------

Den gyllene regeln inom felsökning; börja med att eliminera de troligaste orsakerna till problemet. Sedan jobbar du dig bakåt i flödet. Sök minsta gemensamma nämnare. I denna kejda har du egentligen bara 3 möjliga felkällor. Klienten, ev. proxy eller servern. Skulle felet ligga i något som du inte har kontroll över kan du inte göra mycket annat än att meddela någon som har. Skulle det visa sig att felet inte ligger på klientsidan så blir ju fler än en lidande av det och således blir trycket på berörd part större att ordna det.

------------------
/ J

mmm.. jag förstår.

Du ska ha ett stort tack för hjälpen. Nu vet jag var jag ska vända mig nästa gång jag får problem =)

Får se om jag återkommer senare. Beror på om jag får svar från serversnubben eller hon som hade problem.

tills dess.. ha de.

------------------

cefalkMedlem sedan juni 2000278 inlägg

Jag fortsätter här istället!!!!

Det var på jobbet maskin jag fick det och den har windows 95 och explorer 4.0, nu sitter jag hemma och det var inga problem.

Jag försökte att gå in på www.onnected2u.com från jobbet det gick inte det heller... Har aldrig haft problem med någon annan sida från jobbet.. Det måste vara något skumt med servern...??????

Men på jobbet sitter ni väl bakom nån typ av proxy eller ? ..

Tycker detta är extremt skumt. Jag tvivlar på att det är servern det är fel på.. Men jag kan ju inte vara säker.

Vi släppte sidan för ca 1 vecka sen och sen dess har vi haft 2,400 besökare och fått ca 180 medlemmar. Så det verkar inte vara ett särskilt omfattande problem..

har mailat serversnubben.. ska bli intressant och höra vad han tror det kan vara.

------------------

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
125 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)