webForumDet fria alternativet

"Perl into CGI"

6 svar · 901 visningar · startad av Perss00n

Perss00nMedlem sedan nov. 200522 inlägg

Tjenare!

Jo det är såhär att jag försöker att göra en server av min ena dator (i windows), sitter nämligen och följer Denna Guiden.

Jag har tatt mig igenom steg 1 "Installing Apache for Win32" utan problem, funkar perfa och har gjort allt som står på steg 2 exakt oxå, men när jag sen ska testa scriptet hello.cgi så får jag följande fel meddelande i min webläsare:
"Internal Server Error, The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request" etc. Och när jag kollar i error logen så står det följande:
"[error] [client 127.0.0.1] (OS 3)Det går inte att hitta sökvägen. : couldn't spawn child process: D:/Server/Apache/Apache2/cgi-bin/hello.cgi"

Men jag har ju lagt filen i den sökvägen som man ska göra enligt den guiden, vad kan felet vara?

è en äkta nybörjare, men frågar man inte lär man sig aldrig nått, lr? ;)

Uppskattar varenda svar och hjälp jag kan få, vill verkligen få detta att funka.

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

Stämmer shebangen? Första raden i scriptet skall vara sökvägen till perl;

#!/path/to/perl.exe

Vart hittar jag denna filen? min sökväg till perl ser ut så här:

D:\Server\Perl

Exakt vad heter den ?

D:\Server\Perl\bin\perl.exe skulle jag tippa på, och då skall hello.cgi börja med;

#!D:\Server\Perl\bin\perl.exe

Jaaaaaaaa, funkar fint!!!

Tack så hemskt mycket Jojoxx!!!

Så bra :) Klicka gärna på Acceptera som slutgiltigt svar.

HansenMedlem sedan aug. 2000383 inlägg

Det finns även ett CGIMapExtension Directive:

CGIMapExtension D:\Server\Perl\bin\perl.exe .cgi

Associerar alla filer med ändelsen .cgi till tolken D:\Server\Perl\bin\perl.exe.

Genererad på 383 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb