Japp det var det.
Speciellt att man får ha 8 workloads (trodde det var 5) PER instans.
Det betyder ju precis som de visade i exemplet om man bara vet lite om pooling (eftersom open-connection/login tog workloads) så kan man klara sig riktigt långt med MSDE.
Slänga in 16 instanser på en sepearat maskin, som kör 16 låg/mede intensiva siter borde fungerar rätt bra, speciellt om man använde caching på webservern på rätt sätt.
Exemplet de hade är kanske inte så konstigt, har svårt att tänka mig att DataView filter i en DataTable skulle vara så bra optimerat som för en databas. Men med en bra caching funktion som snabbt kan plocka ut rätt data från minne (en hashtable är rätt bra) så kan man nog krämma in några fler användare på sin site innan MSDE får spel.
Givetviss så beror det ju på hur intensivt man använder sin databas, flera anrop per sida med många besökare är kanske inte så lyckat, men kan man hålla ner det till 1-2 anrop per sida, så borde det gå rätt bra. ASP.NET kan ju max processa 25 trådar per processer (som default) samtidigt och alla 25 trådar lär ju inte vara mot databasen samtidigt, inte heller samma instans (om man nu har flera websiter på sin webserver)
Nu när MySQL äntligen har blivit ett riktigt alternativ och jag skulle ta mig tid att lära mig det, så behövs ju inte det :e
- Magnus