webForumDet fria alternativet

Spara aspx-sida i minnet längre...

.NET

4 svar · 225 visningar · startad av fredrik

Medlem sedan dec. 19991 072 inlägg
Frågan#1

Finns det något sätt att få aspx-"motorn" att spara en sida i "sid-cachen" (minnet) längre än vad som är satt Default?

Baseras denna tid på Session-tid? Dvs hur länge det har gått sedan en användare senaste besökte sidan enligt Session-Timeout.en?

Jag vill alltså undvika att en sida tar tid att ladda då den inte blivit besökt på ett tag...

(Vad heter det förresten egentligen, inte "sid-cache" antar jag...?)

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Nej och ja!

Sidan kommer att försvinna men kan återladdan automatiskt med hjälp av scripts.

http://www.wilsondotnet.com/ har en sådan lösning, hittade den inte just nu, men leta runt där...

- Magnus

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Du kan ju alltid sätta en SlidingCacheDuration (eller vad det heter) på exempelvis 1 dygn. Jag förmodar att du har fler besökare än 1 per dag och då kommer sidan "alltid" att vara i cachen.

r) Eller det kanske bara går på objekt när jag tänker efter - och inte sidnivå?!

Medlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Gladh: Jag får söka runt lite där..

Pace: Ja, det går nog bara på objekts-nivå...för då cachar man ju objektet som redan finns i en sida...

Jag skulle ju kunna höja session-Timeouten. Men det är inte riktigt bra heller...för då kommer varje session att leva väldigt länge...och det är ju inge bra...

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

I IIS 6.0 som följer med Win2003 skall det finnas möjlighet att cacha outputen av en sida. Alltså man spara ner HTML.koden och skickar tillbaka den.

Så länge man har ASPX sidor som genererar en HTML kod som inte ändras ofta, så är det ett utmärkt hjälpmedel att boosta sin webserver. Det går riktigt mycket snabbare.

- magnus

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)