Vad finns det för olika sätt att göra optimeringstester på? Använder ni själva några sätt som ni tycker är bra?
Jag tänker mig ganska enkla tester nu och inte så avancerade som att testa en hel webbplats. En test skulle till exempel kunna vara vilket sätt som ger bäst prestanda när man skapar webcontrollers (se min före gående fråga)
Hur löser man sånt? Är tracen/spårinformationen sättet att göra detta på? Eller finns det andra sätt som är bättre?
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Jag minns dina liknande frågor i ASP-forumet, Lukaspojken, och jag tycker du ska lägga ned allt vad dessa test heter. ;) Därför att:
* Har du inte 37 miljon besökare i sekunden behöver du inte tokoptimera. Tidsvinsten blir inte så stor.
* Skapa en webbkontroll på det sätt som passar ändamålet bäst - inte vad som är 0,05 sekunder snabbare. Behöver du verkligen skapa den dynamiskt gör du det. Behöver du inte låter du bli. It's as simple as that!
Lukaspojken skrev:
Vad finns det för olika sätt att göra optimeringstester på? Använder ni själva några sätt som ni tycker är bra?
Jag tänker mig ganska enkla tester nu och inte så avancerade som att testa en hel webbplats. En test skulle till exempel kunna vara vilket sätt som ger bäst prestanda när man skapar webcontrollers (se min före gående fråga)
Hur löser man sånt? Är tracen/spårinformationen sättet att göra detta på? Eller finns det andra sätt som är bättre?
Jag tittar på laddningstiden i helhet först och främst (fruktansvärt icke-tekniskt, men fungerar för mig), och därefter tracern för att se vilket objekt/kontroll som kräver mest resurser. Laddar den snabbt på localhost - även efter lite F5:ande - brukar jag konstatera att sidan håller för skarp körning. :e Men så har jag inte så överdrivet mycket besökare heller, det blir i regel bara ett par hundratusen sidvisningar per månad.
Ibland kan det faktiskt vara värt att optimera html-koden i stället. En 5 KB stor fil kommer att laddas ned snabbare av klienten än en 10 KB stor fil. Detta kan vara betydligt mer effektivt - även om sidan blir 0,05 sekunder långsammare.
Man ska inte stirra sig blind på detaljer allt för mycket, även om det naturligtvis är nödvändigt i vissa lägen.