webForumDet fria alternativet

Avancerad skandinavisk programmering?

.NETur .NET

25 svar · 1 527 visningar · startad av fredrik · sida 2 av 2

Frågan, av fredrik

Jag spenderade förra veckan på en .NET kurs i London. Förutom just Webservices som var huvudämnet så pratades det allmänt om .NET-programmering, tillvägagångssätt m.m. Läraren (och många deltagare) var verkligen superduktig och hade koll på det mesta i .NET inklusive nya ändringar för Whidbey m.m. MEN...när det då gällde att bygga klasser och vilken arkitektur/struktur man har på sitt kodande s

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Eller åtminstone kommer det abstraheras bort från programmerarna?.

Målet är nog att man skall slippa skriva SQL/DataAccess i sina projekt iframtiden. Det kommer givetviss finnas tillfällen när man måste skicka in egen SQL sträng för att få fram rätt mängd från databasen, men i 99% av fallen så är det ett enkelt vilkor som man använder för att få fram en delmängd av data och använder man då en O/R mapper så slipper man SQL syntaxen helt och hållet som utvecklare.

Oftas blir syntaxen så här:

OrderCollection orders = ORMapper.LoadData(typeof(orders),"CustomerId = 5)

här hämtar man ut all order som kund med ID 5 har beställt. Enkelt, snabbt och ObjectOrienterat.

- M

Medlem sedan dec. 200283 inlägg

Är det meningen att man skall implementera en egen O/R-Mapper precis som de flesta skapar sitt eget DAL-lager eller är detta något som kommer att byggas in i nästa verision av .NET?

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

System.Data.ObjectSpaces som kommer i Whidbey ska vara en O/R Mapper om jag inte har missförstått det.

Medlem sedan dec. 19991 072 inlägg

OrderCollection orders = ORMapper.LoadData(typeof(orders),"CustomerId = 5)

Jag skulle snarare säga:

Logic.Orders.Criteria.CustomerID = 5
OrderCollection orders = ORMapper.LoadData(typeof(orders))

Men det är ju mindre sak förstås :)

Medlem sedan dec. 200283 inlägg

Om ni har skrivit era egna OR-Mappers, har ni några tips för oss "noobs" vart vi ska börja? Kanske ni har någon bra länk eller dylikt :stud

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Usch och fy, uttrycket "noob" borde förbjudas :)

Om du söker i forumet finns det en tråd för databasrelaterade saker, har för mig att även O/R mappers togs upp där.

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.55e59744
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)