stödja XHTML 1.0 med Visual studio
10 svar · 330 visningar · startad av anders4u
Jon skrev:
Och här är en länk :)
Här ligger en mer uppdaterad sådan.
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=808983#post808983
mv icaaq
Gladh skrev:
Riktigt korkat av MS att inte fixat det, man kan väl hoppas att nästa version klara det, men inget man skall hoppas för mycket på.
Vad jag har förstått så skall VS.NET Whidbey ge dig val att validera koden i editorn efter nedan val. Hurvida detta betyder att server kontrollerna kommer att generera kod därefter vet jag inte, men som default så kommer de att generera XHTML 1.1
- Internet Explorer 6.0
- Internet Explorer 3.02 / Netscape Navigator 3.0
- Netscape Navigator 4.0
- XHTML 1.0 Transitional
- XHTML 1.0 Frameset
- XHTML 1.0 Strict
- Mobile cHTML 1.0 Template
- Mobile HTML 3.2 Template
men som default så kommer de att generera XHTML 1.1
Praktiskt!
Då får vi väl hoppas att de äntligen tar fram en version av Explorer som klarar xhtml 1.1 om det skickas som det är tänkt då också !!!
MSIE6 klarar ju inte xhtml 1.1, utan ger en "öh - fattar inte vad det här är - vill du spara på disk"-dialogruta om man följer W3C-standard (dvs "gör rätt") och skickar sin xhtml 1.1 som "application/xhtml+xml" från webbservern :P (prova)
Varför bry sig om en sån petitess. ;)
Jag vill kunna skriva min kod en gång och det skall funka överallt utan en massa merarbete? :i
Fast du har rätt i att MS hanterar de standarder man varit med om att ta fram som vore de petitesser alldeles för ofta :P
och som Gladh sa om xhtml-stödet:
Riktigt korkat av MS att inte fixat det, man kan väl hoppas att nästa version klara det, men inget man skall hoppas för mycket på.
Låt oss, som sagt, hoppas på en ny Explorer också om de nu (mot förmodan?) skulle fixa problemen med att generera validerande xhtml till nästa release :birp
tack så jättemycket alla :)
Man får väl joppas att IE 6.05 klarar av XHTML 1.1 fullt ut :)