Trots att du är matt, orkar du nämna vilka böcker du citerar?
1. C# & .Net Windowsprogrammering i Visual Studio.NET Docendo
2. Börja med C# Karli Watson Wrox.
Jag ska citera ordagrant när jag kommer hem.
Vad jag kan, se är ingen av dessa definierad inom någon klass. Istället kan man nå dem från hela systemet. Alltså den gamla traditionella definitionen av globala variabler.
Ulf, i Winforms så är ditt system, program, kalla det vad du vill, din klass, allt du gör i C# är definierat inom en klass. Det är därför det heter objektorientad programmering.
Och du har förmodligen förväxlat Application variablar med "global". Ni är lite insnöade på webprogram här märker jag.
Här har du Wikipedias definition: http://en.wikipedia.org/wiki/Global_variable
"In computer programming, a global variable is a variable that does not belong to any subroutine in particular; therefore can be accessed from any point in a program."
Det står ju hur tydligt som helst, i C# OOP så är mitt Program min Klass om ni inte upptäckt det ännu.
Alltså är den inte global i ditt program även om den är global i din klass.
Mitt program Är min klass
Global variabler är per definition variabler som kan nås från hela programmet.
Men Gladh. Ditt program är ju din klass, fixa upp ett winforms och titta hur det är definierat, först namespacet sen klassdefinieringen och sen klassens konstruktor. Det är ju detta som är ditt program. Hela detta missförstånd måste bero på att ni suttit för mycket med asp.net applikationer tror jag.