SilvioFMedlem sedan juni 2000547 inlägg Jag har en DropDownList som heter "ddl" i mitt aspx-dokument.
När jag sätter attributen DataTextField och DataValueField "hårdkodat" i aspx-dokumentet så fungerar allting perfekt. Nackdelen är då att jag inte kan alternera texten i kolumnen "Edition" innan den visas i DataTextField, därför vill jag göra på detta sätt istället. Av någon konstig anledning så verkat den strunta heltr i att jag kör "Edition" genom en funktion som bearbetar den lite och returnerar en annan sträng än den som finns i "Edition"-kolumnen (ja, funktionen fungerar eftersom jag använder den på andra ställen än just här.
Någon som har ett förslag?
ddl.DataTextField = fullEdition("Edition")
ddl.DataValueField = "Edition"
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Om du lägger in den i en variabel innan, fungerar det bättre då?
SilvioFMedlem sedan juni 2000547 inlägg Nix. Det har jag redan provat. :(
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Innehåller variabeln den information du vill åt? Om du ändå gör om det till en sträng ( Även fast det kanske redan är en ) kanske det hoppar igång. Du är säker på att typerna överensstämmer?
SilvioFMedlem sedan juni 2000547 inlägg Jupp, variabeln innehåller den infrmation som jag vill ha synlig i min DropDownList.
Har redan provat att göra om den till en strän, även fast det redan är en sträng.
GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg Om jag inte missminner mig så kan du inte göra så eftersom det inte är datat i din kolumn som är interessant för DataTextFältet utan just Namnet på kolumnen.
Jag misstänker att MS använder sig av reflextions på någotviss för att fylla DataTextFiled och DataValueField med data utifrån det namn så du skriver in.
Så om du skriver DataValueField = "ID" så gör MS om det till DataValueFiled = DataReader.Row["ID"] och får datan på det sättet. Om du då gör som du gör så blir ju resultatet
DataValueField = DataReader.Row[fullEdition("Edition")] och någon sådan kolumn har du ju inte i ditt recordset.
Är dock inte säker om det går till så, bara att det är så jag hade löst det om jag hade utvecklat funktionen.
Lösningen är att antingen göra det du vill i din SQL Sats (om det går) eller så använder du dig av en OR/Mapper som gör om ditt recordset till en collection av objekt och i det object som man binder till dropdownlistan så skapar man en ny egen property som du döper till något bra och som gör precis det som din function fullEdition() gör.
Så brukar alltid jag gör, hur smidigt som helst.
- Magnus
SilvioFMedlem sedan juni 2000547 inlägg Tackar för tipset. Gjorde på detta sätt oc hnu så funkar allt prima. :D