Nu har jag tänkt mig slänga mig in i .net träsket och lära mig något vettigt :e . behöver lite info om språket... hur det kodas och sånt... som jag har förstått så är det dll filer som styr det mesta med funktioner och sånt... några bra tips (inte bara läs tips är välkomna)
Börja med asp.net
6 svar · 399 visningar · startad av voigtann1
Lite tips.
När man programmerar asp.net har man många olika språk att välja på. Det språket jag personligen skulle rekomendera är C#. Till skillnad från tidigare webbprogrammering så kan man använda sig av så kallade codebehind, där man skriver koden i ett dokument och html:en i ett annat. Sedan måste man kompilerakoden innan den körs. Vilket görs första gången någon försöker få till gång till sidan.
ASP.NET liknar mer programmeringen för vanliga applikationer. Syntaxen i C# liknar mer Java och C++ än tex. VB. Känner du dig hemma i VB kan du fortsätta med det språket.
jag är mest inriktad på vb än c#... men alla språk liknar varandra ju :e . provade att gå till https://www.idg.se/webstudio det gav inte allt för mycket tyckte jag :(
Köp en bra bok, finns för ett par hundra.
P skrev:
Köp en bra bok, finns för ett par hundra.
Ett tips är att köpa två.
En som tar upp .net från grunderna, inte så täckande men så pedagogisk som möjligt.
Sedan en feting som referensverk som är mer komplicerad när man väl kommit in i grunderna.
Sedan en feting som referensverk som är mer komplicerad när man väl kommit in i grunderna.
Det följer med ett referensverk med .net ramverket (som ju är gratis) så det tycker jag är onödigt.
som jag har förstått så är det dll filer som styr det mesta med funktioner och sånt... några bra tips (inte bara läs tips är välkomna)
I asp.net separerar du kod (c#, vb.net etc) och design (html, javascript, asp.net...) från varandra. Till skillnad från asp, php och andra liknande tekniker som ju är intepreterande språk så har du här ett riktigt kraftfullt objektorienterat språk att leka med.
Sedan måste man kompilerakoden innan den körs. Vilket görs första gången någon försöker få till gång till sidan.
Kör du code behind kompilerar du själv.
Jag föreslår att du kör igenom quickstarten (i första hand "asp.net web forms" i menyn) så har du kommit en bit på vägen och du kommer förstå grunderna. Det har inget alls gemensamt med gamla asp så i början kan det vara en liten tröskel att "lära om" men snart kommer du aldrig vilja se asp-kod igen. :)
Jag har precis själv börjat kolla på ASP.NET och min metod är:
- Tillgång till internet
- Tillgång till en bok med lite grunder
- Tillgång till ett "riktigt" projekt, inte bara göra en gästbok som som sedan förpassas till en förträngd katalog
- Kasta dig in i VS.NET icke välkomnande miljö
- Eliminera risken för flickvän med frågan "Vad gör du...?"
Så ska det nog gå bra, min första indexsida är färdig och jag börjar redan gilla CodeBehind skarpt! :birp Sen får man väl hoppas att man lär sig de tunga grejjorna efterhand såsom skiktad lösning osv :r