webForumDet fria alternativet

Från VB6

3 svar · 233 visningar · startad av Poffe

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Hej,

Jag kan både ASP och VB6 och har hållt på med det några år. Nu skulle jag däremot behöva ge mig in i VB.NET världen.

Är det svårt för en som kan VB6 att komma igång med VB.NET? Hur pass stora är skillnaderna rend kod och design mässigt?

JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg

Nej det är inte svårt. Rent designmässigt ser utvecklingsmiljön vs.net likadant ut som vs6.

Själva koden skiljer sig lite och liknar mer java och c++, vilket jag tycker är riktigt bra.

Det viktigaste när man går över från vb och asp är att man lär sig att tänka och arbeta objektorienterat så fort som möjligt. Många gör misstaget och fortsätter att göra applikationer precis som dom har gjort i asp tidigare. Det är fel. Och ungefär som att aldrig köra fortare än 30 med en ny porche! ;)

Ta gärna en titt på UML. Användandet av UML i applikationsdesign tycker jag ökar förståelse och kvalitet på applikationer med en massa hundra procent.

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Tack för det snabba svaret! Ska definitivt ta en titt på UML :)

JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg

Kan tillägga att jag främst tänkte på c# när jag kommenterade språken. VB.NET är väldigt likt VB6.

Sen är det en annan fråga vilket av språken man väljer. Jag föredrar c# men har egentligen inget emot vb.net. Tycker att det blir lite mer kod med vb.net samt att det finns en del lite mer avancerade saker man bara kan göra med c# men det är inte sådär jättevanligt att man gör dom :)

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)