ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Jag skapar dynamiskt en massa picture box controller i min form, och när användaren gör ett val så vill jag ta bort alla som finns och skapa nya med nya bilder, hur gör jag för att ta bort dem så de även städas från minnet? Om jag bara tar hide så finns det ju fortfarande saker som pekar på dem så de kommer ju inte att städas bort. Alla picture box ligger i en panel.
/Viktor
renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Är inte direkt hemma på detta område men har en chansning. Kontrollerna ligger väl i en Collection. T.ex minForm.Controls, då kan du väl anropa minForm.Controls.Remove eller RemoveAt för att ta bort controller, vet dock inte hur minneshanteringen fungerar i det fallet.
PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg
renholm skrev:
Är inte direkt hemma på detta område men har en chansning. Kontrollerna ligger väl i en Collection. T.ex minForm.Controls, då kan du väl anropa minForm.Controls.Remove eller RemoveAt för att ta bort controller, vet dock inte hur minneshanteringen fungerar i det fallet.
Precis. :bire
Finns ju en metod Clear() som tömmer en collection.
T.ex.
minForm.Controls.Clear();
GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg "hur gör jag för att ta bort dem så de även städas från minnet?"
Bara för att du gör en remove/clear betyder inte det att det försvinner från minnet.
Du berättar dock att det är okej att ta bort från minnet om det görs en GC.
Det är säkert det du vill, men det är lite skillnad ändå :)
- M
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Jo, det var det som jag menade :)
/Viktor