webForumDet fria alternativet

Vad har ni för projekt på g?

.NET

6 svar · 398 visningar · startad av P

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg
Frågan#1

Har jag inget att göra så terroriserar jag renholm med frågor om hans "projekt" ;)

Själv har jag inget på gång då jag inte har tid men är intresserad av vad just du gör nu inom .net! Långa svar uppskattas!

Medlem sedan juli 20011 304 inlägg

Jag bygger ett ärendehanterings/supportsystem i webbmiljö åt en stor kund.

Har hållit på med projektet sedan sommaren och deadline är om ca tre månader.

Mycket roligt och väldigt klurigt eftersom det är ganska komplext och innehåller kopplingar med en massa olika befintliga system.

Miljön är c#, sql-server, access, novell och en del annat konstigt :)

Det började i liten skala och har vuxit till ett ganska stort projekt. Något man lätt glömmer är all modellering av datamodell och UML för själva systemet samt dokumentation. En annan stor del av arbetet är att göra smarta API:er ner mot datalagren för att interna utvecklare lätt ska kunna bygga ut funktionaliteten senare utan att rota för mycket i kärnan av systemet...

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

Sitter och bygger ut sidan just nu (http://www.cyberzone.se),
Ska lägga in inloggning för alla användare samt möjlighet att hämta mail från en POP3 server och lite annat smått och gott. :)

Ska även fixa lite på adminsidan. (http://www.cyberzone.se/1.jpg)

:)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jag arbetar med att göra om hela https://www.voodoofilm.org till .Net. Ramarna ska försvinna, strict xhtml, moduluppbyggd och mallbaserad html är lite av specifikationerna. Innehållsmässigt kommer det också en hel del nytt.

Intranätet som används för att administrera sidan är dock det som jag har kvar mest med, mindre än hälften är färdigt. Men samma specifikationer gäller där så det tar en jävla tid att bygga. Men det lönar sig i framtiden, tack vare att det är moduluppbyggt behöver jag inte i framtiden sitta och programmera dag och natt bara för att lägga till en ny applikation såsom ett forum eller vad som helst.

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Arbetar med ett webbhanteringsystem som ska innhålla administration för Noder(sidorna) och vilka moduler varje sida innehåller. Man kan kalla det ett framework för webbsidor. Mycket behändigt att ha då man slipper programmera grunden varjegång man skapar en ny website, med detta system skapar man eventuellt bara nya moduler om man inte redan har moduler som passar. Har varit nära att bli klar men beslöt mig för att lägga in lite fler funktioner så som olika pagetemplates samt en egen AuthenticationModule.

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Har precis blivit klar med vår version 1.0 av det program som vi byggt på jobbet.

Svårt att förklara men det fungerar förenklat så här. Har en "Controller" (.NET Services) som ligger på en maskin, sedan finns X antal andra maskiner i nätverker som har små "Runners" (.NET Services) som kopplar upp sig mot denna controller. Man har sedan en massa små "Jobs" (.NET dll) som gör olika saker. Hos oss så till 99.99% av fallen så flyttas data från en databas till en annan och förändras undervägen.

"Controllern" kontrollerar vilka "Runners" som finns tillgängliga och vilka "Jobs" som körs på respektive "Runner". Till detta så har man ett UI där man kan start/stoppa/skapa/ta bort.... de olika "Jobben".

Med hjälp av detta program så får man ett enkelt administrativt gränssnitt för Integration av data mellan olika databaser, eller vad man nu vill göra. De olika "Jobben" kan triggas igång av olika händelser. Typ något schemaläggning, polling eller något event, som typ att en fil har lagts till i en mapp. Eller att något har ändrats i en databastabell osv osv...

Det man vinner med programmet är att man får sammlat all information om hur de olika "transporterna av data" har gått. Innan så hade man lika många lösningar som man hade "job". Alltså typ DTS-paket, egna servisar som körde, eller kanske schemalaggda små EXE filer. Det fungerar ju bra så länge som det fungerar, men när det väl gick fel någonstans så fick man inte reda på det förren några dagar senare när någon ringer och undrar varför Valutakurserna inte har uppdaterats de senaste 4 dagaran. Nu så får man direkt ett mail skickat till sig så fort något "Job" fallerar.

Till version 2 så kommer mer avancerad schemaläggning att läggas till, typ att JOB2 skall köras när JOB1 är färdigt som endast får köras om JOB3 och JOB4 har kört osv osv..
Funderar även på Lastbalasering om något eller några JOB tar förmycket kraft. Kommer väl även titta på vår Singel Point Of Failure (Contollern) om man kan ha flera sådan upp där en är Master och andra slave och går Mastern ner så tar en Slave över...

Kul, spännande och mycket .NET Remoting..

- M

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Smådonar med ett mycket basic forum och lite annat smått & gott som jag ska ha med till en hemsida. ;)

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)