webForumDet fria alternativet

method or data member not found..

9 svar · 310 visningar · startad av Fredde Mannen

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Vad kan vara mitt problem, textrutan fnamn finns, men när jag kör i Form_Load() fnamn.caption = "bla bla" så säger den "method or data member not found" ... hjälp.. gäller förståsVisual Basic 6.0

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Om det gäller Visual Basic får man nog anse att Visual Basic-forumet vore mer passande?

*klick*

@nders skrev:

Om det gäller Visual Basic får man nog anse att Visual Basic-forumet vore mer passande?

*klick*

Fumlade bara in mig på fel forum.. :e

det är ju VB i alla fall..:OO

Någon vänlig skäl som kan flytta mig dit.. vill inte dubbelposta! :e

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Är det Form_Load i samma formulär som texten ligger i? Annars måste du inleda med

[i]formName[/i].txtName.Caption = "zonk"

Och så flyttar en vänlig själ tråden från ASP, VBScript till Visual Basic.

OveRRidE skrev:

Är det Form_Load i samma formulär som texten ligger i? Annars måste du inleda med

[i]formName[/i].txtName.Caption = "zonk"

Och så flyttar en vänlig själ tråden från ASP, VBScript till Visual Basic.

Jo det är i samma form... men om jag använder hänvisningen: form2.txtEfternamn, så dyker en lista upp där jag bara tillåts att välja:
- Count
- Item
- LBound
- Ubound

Medans jag får på form2.txtFornamn, en massa alternativ däribland Caption, men varför inte på de övriga labels... *grr*

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

men varför inte på de övriga labels

Därför att du svarade "Ja" på frågan om du ville skapa en "Control array" när du körde copy-paste från en annan label och nu måste referera till caption via txtFornamn(<index>).caption?

Du kan också sätta Index till "" under Properties om du vill kunna skriva txtFornamn.caption.

niko skrev:

men varför inte på de övriga labels

Därför att du svarade "Ja" på frågan om du ville skapa en "Control array" när du körde copy-paste från en annan label och nu måste referera till caption via txtFornamn(<index>).caption?

Du kan också sätta Index till "" under Properties om du vill kunna skriva txtFornamn.caption.

:r där är felet!

SBMedlem sedan maj 2000194 inlägg

En textruta har väl ingen Caption-egenskap i Visual Basic? Det är därför får du felmeddelandet.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

SB skrev:

En textruta har väl ingen Caption-egenskap i Visual Basic? Det är därför får du felmeddelandet.

Begreppsförvirring. En label var det det handlade om, inte ett textfält.

SB skrev:

Jo som override säger... det var en Label det handlade om.. begreppsförrvirring till 100% nu denna sena tid...

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)