webForumDet fria alternativet

två login

.NET

2 svar · 268 visningar · startad av Dino

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg
Frågan#1

Har en applikation där vanliga besökare kan strosa igenom ett antal sidor, men om de vill komma åt sidor som endast är för kunder så kommer de till en kund login.
Har oxå en mapp vars sidor endast får nås av admin folk. Och då vill jag att om någon försöker öppna en fil i admin mappen så skall de flyttas till en admin login.
Vill inte att vanliga besökare/kunder och admin folk skall dela samma login då de använder olika databastabeller, roler och cookies.

Har då testat med en web.config som denna, utan resultat självklart. Så hur löser jag detta?

<system.web>
   ...
   <authentication mode="Forms">
      <forms name="PublicCookie" loginUrl="publicLogin.aspx" protection="All" />
   </authentication> 
   <authorization>
      <allow users="*" />
   </authorization>
   ...
</system.web>

<location path="thisisareallysecretfolder">
   <system.web>
      <authentication mode="Forms">
         <forms name="ReallySecretCookie" loginUrl="secretLogin.aspx" protection="All" />
      </authentication> 
      <authorization>
         <deny users="?"/>
      </authorization>
   </system.web>
</location>
Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Du kan då dela upp det i två applications, dvs du gör din skyddade mapp till en egen applikation. På så sätt körs inloggningarna separat har jag för mig, kanske tom. finns ett smidigare sätt, men du kan testa med mitt förslag :)

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg

Jo, hade väl oxå tänkt i den riktningen för att på så sätt separera den publika och admin delen helt. Skulle gärna sett att det fanns andra valmöjligheter då jag helst vill hålla det inom samma applikation. Tack för svaret iaf och om du, eller någon annan, kommer på något mer skriv gärna.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2d97a731
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)