Hej!
Jag jobbar på en mindre applikation i c#
och undrar hur man sparar rtf formateringen i sql
altså skriver jag text o ändrar formatering på den o sånt
men ja skulle även vilja spara detta samt ta fram detta också!
hur går jag till väga för detta?!
Mvh!
Bobby James Jones The Bullhorned Genious! (vafan va det för skit?!?)
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Om vi talar om en vanlig RichTextBox så är det nog inte mycket konstigare än att du sparar ner och läser upp strängvärdet i boxens Rtf-property?
problemet e att det inte e så lätt.....
när man kollar på sql satsen som skall skickas in i accsess så verkar den klippa av en del av texten...förutom richtextboxen så skickas ju en vanlig textbox in o sånt.....o det klipps......bara rich texten skickas in o den accepteras inte....altså den sparas inte i sql:n....nästan som om sql motorn inte accepterar saker...
"\" e ju ett escape tecken men sen så replace:ade jag dem mot \\ bara för att se om det funkar...
nope..samma fenomen! :)
men när jag skriver in en massa konstiga tecken själv...som strängar asså, så funkar det ej
do i make any sense?
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
do i make any sense?
Jo, jag förstår precis vad du menar. Tecken med specialbetydelse får så klart inte vara med (vare sig det är RTF eller nåt annat). Men förutom back-slashes och apostrofer så vet jag inte riktigt vad som skulle vara problemet med just RTF. Har du nåt exempel på en sån sträng och gärna lite kod? Vad har du för fälttyp i tabellen? PM kan nog vara lämpligt.
tror bestämmt att det var så att det fanns ett ; i koden som rtfen skicka....som du vet e ju ; avslutning på en query i sql så den måste dubbleras eller nåt för att det skall funka! :)
GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg Så länge ; finns inom '' så lär inte databasen tolka det som något avslutningstecken utan som just tecknet ;
- M