PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg Hej,
Jag håller på att pula med ett admin-system i asp.net/c#, är helt
neewbie på detta och har två saker som jag behöver lite hjälp med. :)
-
När jag loggar ut från sidan så raderar jag mina 3st cookies som sattes vid inloggningen, inga problem här.
Men om jag klickar på bakåt i webbläsaren efter att jag loggad ut så kommer jag in på sidan igen, och det vill jag inte.
Med ASP kunde jag stänga av cachen och därigenom slippa detta, hur gör jag något liknande med asp.net/c#?
-
Jag skulle behöva en funktion eller nått som jag kan anropa från alla sidorna i mitt frameset, som kollar om cookien är satt eller inte.
Är den inte satt så skall jag via _top skickas till loginsidan. Just nu ser koden ut så här men den behöver kompleteras. :)
[red]HttpCookie cookie = Request.Cookies["adminKaka"];
String strCookieValue = cookie["userName"].ToString();
if(strCookieValue == "")
{
// Skicka mig till inloggingen
}[/red]
Någon som kan bidra med lite hjälp så mottages det tacksamt. :)
VimpMedlem sedan juli 20022 537 inlägg Kan du inte använda Forms authentication?
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg
Vimp skrev:
Kan du inte använda Forms authentication?
Om man dynamiskt kan skapa och redigera de användarkonton
som ska användas för inloggning så visst.
..om jag visste hur man gjorde. ;)
VimpMedlem sedan juli 20022 537 inlägg Skrev en liten artikel om det tidigare idag.
Är dock skriven med VB.NET som språk, men det finns säkert någon überkompetent person här som kan skriva om koden ;)
http://www.aspsidan.nu/kursRead.asp?kid=190
Det går att skriva om koden så den kollar i en databas efter en person.
Här har jag namn och lösenord direkt i källkoden.
Men det kanske hjälper dig en bit på vägen :e
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg Kändes knöligt.. ;)
Kan jag använda flera Web.config?
Administrationen ligger inte i samma mapp som huvudsidan,
och huvudsidan behöver man inte ha inloggning till. ;)
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg
tydal skrev:
- Minns du hur du gjorde i asp? Det är ju fortfarande exakt samma system i grunden med http och html, så samma funktionalitet finns ju kvar. Förmodligen skriver du bara på ett lite annorlunda sätt, men det borde ju gå att söka rätt på utifrån asp-koden.
Det finns väldigt mycket mer inbyggt i .Net-ramverket än vad som fanns i asp. Så man bör inte utgå från asp när man skriver kod mot .Net-plattformen.
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg Löste det med hjälp av Aleborg, Sessions och JavaScript.. :e
renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Hm, sedan kan man fråga sig varför det är så viktigt att inte kunna gå tillbaka? Sidan som du går tillbaka till är för det första inte aktuell då det är en cachad sida, för det andra så kommer personen om loggat ut inte kunna uppdatera sidan då denne inte längre är inloggad, förutsatt att ditt authentiseringssystem fungerar korrekt.