Förbabbel:
I mitt senaste C# projekt så ville jag leka med något jag inte lekt med förr, nämligen treeview, så jag försöker göra en klon av Opera's antecknings-sak som ska leva i trayen och bekvämt rullas upp när man vill anteckna nått(eller så tänkte jag att den kan skapa nya ifrån klippbordet om man ska kopiera nått snabbt från nånstans).
Jag har det allra mesta klart, databas-klass, för att hantera all data(samt spara treeview strukturen), krypterings-klasser för att hantera det som databas-klassen spottar ut -- jag är paranoid och går ingenstans utan blowfish/twofish.
Tanken:
Jag har en treeview upptill i formen, samt ett textfält i nedre. Tanken är att när man markerar en node så laddas texten in från databasen med det id som motsvarar den valda nodens tag.
Och när man skapar ny node så(ungefär);
#skapa en barn-node i den markerade noden
#spotta in ny rad i databas-tabell
#och assign'a idn som ovan har till taggen på den noden vi nyss skapade
Problemet:
Det tog mig flertalet minuter att greppa varför i hela friden inte taggarna på noderna inte verkade finnas.
//ifrån funktionen som kallas när man klickar skapa ny anteckning
//this.db_max[0] innehåller den id som det nya databas-inlägget kommer vara på.TreeNode node = noteTree.SelectedNode;
node.Nodes.Add("NewNote"+this.db_max[0].ToString());
noteTree.SelectedNode.Expand();// än så länge funkar det, men här nedan är det som det går snett.
noteTree.SelectedNode.Tag = this.db_max[0];
//jag förstog ju sen att detta ju assignar till förälder(!)-noden till den jag skapade, därför så fick aldrig några barnnoder några taggar.
");
Treeview är något nytt för mig och om jag funnit hjälpen under mina timtals sökande så har jag missat dom.
Hur kan jag göra så att den node jag nyss skapade blir markerad efter att den skapats istället för att föräldernoden fortfarande är det.
Fattar inte......... snälla hjälp