Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg Jag funderar på att göra ett enklare spel eller dylikt där två personer ska kunna spela mot varandra. Då jag inte kan någonting om hur man löser själva skickandet av data mellan clienterna så frågar jag här. :)
Hur ska man lägga upp det? Ska man göra så att en spelare får connecta till den andres burk med ip. Eller ska man sköta det så att clienterna kör igång applikationen och ansluter till en server som sköter allt eller vad?
Som sagt har jag noll koll på hur man löser det och vilka möjligheter som finns! Tacksam för lite ideer om hur! Även vad man bör tänka på m.m.
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Om du bara ska göra det på skoj och inte vill göra massa onödigt jobb med att programmera server samtidigt som att du inte behöver ha en server så kör P2P.
Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg Jo det är en tanke, grejen är att jag ska se/lära mig hur det fungerar. Så då är fäljdfrågan: är det svårt att fixa till det med en server?
GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg Du skall läsa på om .NET Remoting.
Och nej, det är inte svårt att göra en server, men kanske skall börja med att få 2 "klienter" att prata med varandra. Du behöver inte mer än 3-4 linjer kod per klient för att få dem att upprätta en kontakt mellan dem. Men som sagt, läs på om .NET Remoting, det är vad du skall använda dig av.
- M