webForumDet fria alternativet

Visual Studio .NET, komma igång...

.NET

3 svar · 242 visningar · startad av Engine^

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg
Frågan#1

Finns det någon crashcourse man kan läsa igenom för att komma in i VS.NET-tänket?
Jag har hittintills endast jobbat via HomeSite för att skapa mina ASP.NET-sidor och jag blir mest irriterad nu när jag testar VS tack vare dess sätt att hantera codebehind, namngivning och fil-uppbyggnad (wizardkod, typ).

Jag har endast använt VS förut för mina C++ pryttlar och där känns det inte som om det finns några konstigheter (vanesak kanske?), men ett nytt ASP.NET-projekt får mig bara att rynka på näsan. Det känns inte riktigt rättvänt, när jag vill skilja på mina lager och VS hystar upp codebehinds utan att jag får bestämma som jag vill ;) Så, jag tänkte att en snabb kurs i hur det man går tillväga kan vara på sin plats.

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Tycker inte VS stökar till det så mycket, men man slänger givetvis den default sida som kommer med i projektet, och lägger till sina egna efterhand som man vill ha dem.

Är det så att du inte gillar det VS.NET skriver till dig, så kan du gå in och konfigurerar exakt hur filen skall se ut när du skapar den genom VS.NET. Det finns nämligen en massa templates som VS.NET använder sig av för att skapa dessa "default" sidor som skapas när man väljer att adda en webform.

Någon kurs vet jag inte, man leker sig fram, annars så finns det säkert DYRA kurser att gå.

- M

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Jag har också emigrerat från just homesite --> vs.net och första veckan sjönk produktionen med gissningsvis 20% men innan månaden var slut så ökade den 1000%. Ungefär. :)

Med andra ord, räkna med en veckas irritation och huvudbry men i längden är det INGEN risk att du kommer att sakna homesite ens av nostaliska skäl...

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Hehe... det låter inspirerande :)

Satt just och irriterade mig på den där jäkla funktionen InitializeComponent(). Men dess syfte går nog upp för mig snart antar jag.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)