webForumDet fria alternativet

minnesanvändning vb.net

.NET

5 svar · 291 visningar · startad av Jymdis

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg
Frågan#1

Varför tar mitt VB program så mycket minne?

Det enda det gör är att ha en timer som vid en angiven tidpunkt postar data till en webbplats, och det tar 20 mb minne enligt enhetshanteraren - det låter lite mycket tycker jag.

Några tips?

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Tja .. 20 MB låter kanske lite mycket för den applikation du beskriver, men allt beror på hur mycket resurser programmet laddar: fönster, kontroller, grafik osv .. (Ett helt tomt fönster drar tex 9 MB hos mig. Drar jag sen igång en MDI-app med ett par-tre barnfönster kommer jag snabbt upp i 25 MB.) Så personligen skulle jag nog inte direkt oroa mig (om det inte är så att minnesanvändningen hela tiden ökar).

Sen är inte heller den information du ser i Task managern helt korrekt. Windows återanvänder (dubbelmappar) system-DLL:er mellan processer. mscoree.dll (.NET-kärnan) laddas tex bara en gång i minnet, men när du tittar i Task Managern så räknas den in i varje process som använder den.

Om du istället tittar på "Available physical memory" under Performance-fliken så ser du antagligen att den inte alls minskar med 20 MB för varje ny instans, utan bara för den första (som drar igång CLR:en).

okej - så det är godkänt helt enkelt. ja, VB.net är kanske inte det bästa språket om man vill ha slimmade program =)

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

VB.net är kanske inte det bästa språket om man vill ha slimmade program

Att det är just VB.NET tror jag inte har nån särskild betydelse. Mina exempel var med C#.

Men som sagt: Du har en CLR som tar X MB (första gången den laddas). Du behöver minnesområden både för IL-kod och för den kompilerade (native) koden. Och ovanpå det har du en garbage collector som gärna väntar med att städa så länge som möjligt.

Välkommen till framtiden ..

hehe
nu är ifs inte ramminne så jättedyrt :)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Flyttas från Visual Basic.

Mvh

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)