webForumDet fria alternativet

Hur har ni lärt er ASP.NET?

.NET

14 svar · 604 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

Jag undrar hur ni har lärt er ASP.NET?

Har ni:

- läst böcker (intensivt eller lite halvlugnt?)
- gått en kurs/flera kurser?
- läst på nätet
- en blandning av ovanstående?

Jag kan i alla fall säga att jag har mestadels lärt mig ASP.NET genom att ha läst lite böcker. wF är inte så pjåkigt det heller. :)

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

läs * testa * läs * testa * läs * testa * muttra när det inte funkar * läs * läs * testa * sova på saken * osv. ;)

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

cyprys skrev:

läs * testa * läs * testa * läs * testa * muttra när det inte funkar * läs * läs * testa * sova på saken * osv. ;)

The only way :e :OO

Finns inga kurser att läsa här uppe i Norrland :l men det kanske dyker upp någon gång.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag skulle inte vilja påstå att jag "kan" ASP.NET (har byggt 2-3 sidor).

Jag började så här:
1. Läste de enklaste guiderna som gick att hitta på nätet.
2. Byggde några enkla exempel.
3. Läste valda delar ur några böcker.
4. Testade att bygga lite svårare saker (gästböcker, nyhetsscript m.m.)
5. Satte igång med min första ASP.NET-sida.

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Re: Hur har ni lärt er ASP.NET?

m_soderlund skrev:

Jag undrar hur ni har lärt er ASP.NET?

När har man lärt sig ASP.NET igentligen?

Jag har pulat lite med ASP:NET till ett projekt, innan detta sattes igång så läste jag tutorials på nätet, har lite böcker som referensliteratur! Känner att jag har lååååång tid kvar innan jag lärt mig ASP.NET.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

m_soderlund undrar nog hur vi lärt oss det som vi kan i dagsläget.
Om det sedan är mycket eller lite spelar ingen roll.

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Jag läste det förra terminen. Tyvärr var den boken vi hade kass så jag köpte två andra, "C# i ett nötskal" och "Professional ASP.NET 1.0". Den senare kan verkligen rekommenderas! Sen finns det en del grejer på nätet som man kan kolla på, inkluderat wF förstås :) Jag började bygga rätt enkla grejer som en gästbok med adminsystem. Efterhand som jag lärt mig mer, enligt cyprys princip, har hela koden förändrats. Sånt är kul, att man kan använda det man bygger och att det märks att den blivit bättre.

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Jag läste ganska intensivt förra våren, sen under sommaren blev det inte lika mycket datorer och boken blev liggandes(han börja lite med databaser), sen började jag mer och mer med Flash då jag fick diverse uppdrag och köpte mig en fetingbok på 1200 sidor om ActionScript som jag började läsa också(har inte kommit mer än ca 100 sidor än ;) ) och sen dess har jag knappt öppnat ASP.NET-boken(Lär dig ASP.NET på 3 veckor) och det mesta har jag glömt. :p

Medlem sedan juli 20011 304 inlägg

1. Tutorials på nätet -> grundlälggande sidor
2. Böcker -> små applikationer
3. Mer böker och olika forum -> jätteapplikation

Men numera tycker jag nästan att det slutar med att msdn sitter på svaren på frågorna. Det jag tycker är svårast är att hitta bra exempel på arkitekturer och patterns.

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg

renholm :bire

Medlem sedan maj 2001329 inlägg

Man började från början med NGWS sen rullade det bara på med prebetor och beta ettor av asp+ och vad allt hette sen helt plötsligt var man certifierad på asp.net :p

Allvarligt..grunddade med c och c++. Sen har man lärt sig det mesta ifrån Quickstarten samt dokumentationen för att inte tala om google från vilken man kan lära sig i princip allt.

Medlem sedan nov. 200355 inlägg

låna böcker från biblam*plugga*prova*plugga*prova*utvecklas*kan allt snart* är grym

Medlem sedan mars 2000126 inlägg

Bibblan?

Tveksam till att du kan hitta bra .NET böcker på bibblan. Jag kollade för skojs skull vårat bibliotek i Solna och dom hade just kommit fram till VB5 i sitt sortiment. Däremot så köpte jag en bra bok tidgare som kan rekomenderas.

Beginning ASP.NET 1.0 with C#:
http://butik.pagina.se/FB_Produkt.asp?art=0764543709

//Broskan

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Stadsbiblioteket har några .NET-böcker i alla fall, och de är inte fy skäms. :)

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Testar sig fram, läser artiklar och har MSDN på i bookmark. :)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)