Har ASPNET-kontot rättigheter till mappen som innehåller din databas? Det behöver Modify-rättighet till den för att kunna manipulera data i databasen.
Se min fråga lite längre ner Rättigheter... ;)
Du vet väl hur man söker... *host host* ;)
7 svar · 362 visningar · startad av m_soderlund
Jag kan inte skriva till filer på min server! När jag exempelvis kör denna kod:
Dim SQL As string = "INSERT INTO tbl(Namn) Values('Anna')"
Dim CnStr As string = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;data source=" & Server.MapPath("db.mdb")
'felhantering med Try .. Catch
Try
Dim Cn As new OleDbConnection(CnStr)
Dim Cm As new OleDbCommand(SQL,Cn)
Cm.Connection.Open()
Cm.ExecuteNonQuery()
Cn.Close
'fånga felmeddelande
Catch ex As exception
lbl_error.Text = "Ett fel uppstod..<br />Error: " & ex.Message
End Try
så får jag felmeddelandet:
Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack race for more information about the error and where it originated in the code.
Exception Details: System.Data.OleDb.OleDbException: Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras.
Raden som felet är på är Cm.ExecuteNonQuery().
Detta fel beror ju på att jag tydligen inte har skrivrättigheter till mappar på servern, men jag har:
- ställt in egenskaper för arbetskatalogen i IIS:en via Administrationsverktyg
- skrivrättigheter, läsrättigheter, katalogbläddring m.m. är ikryssat
- jag har installerat om ASP.NET framework 1.1, utan bättre resultat
- när jag högerklickar på min servermapp och kollar under fliken säkerhet så har min användare full rättighet till mappen.
Vad kan nu felet bero på?
Som vanligt är jag tacksam för all hjälp jag kan få. :)
Har ASPNET-kontot rättigheter till mappen som innehåller din databas? Det behöver Modify-rättighet till den för att kunna manipulera data i databasen.
Se min fråga lite längre ner Rättigheter... ;)
Du vet väl hur man söker... *host host* ;)
Då får jag väl ta och testa det, Engine^! :)
Tackar så mycket, Engine^! Men jag behövde starta om datorn också..? :l
Skumt. Jag tyckte det var nog underligt att jag behövde starta om IIS:en.
Bra att det fungerar ivarjefall :)
Mmmm, kände också att det var skumt. Jag stoppade IIS-admin-tjänsten och startade om den flera gånger - utan resultat. Sen blev det slutligen en omstart och då fungerade det. :l
Men frågan är hur IIS själv som jag inte varit inne och konfigurerat i på flera veckor helt plötsligt inte tillät att jag skrev till exempelvis en databas, när det gått finfint i flera veckor..? :l
m_Soderlund kan du berätta för mig hur du ställer in skrivrättigheterna i IIS till mig jag har samma problem som du med felmeddelande
Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack race for more information about the error and where it originated in the code.
Exception Details: System.Data.OleDb.OleDbException: Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras