säg så här då...
hur kommer jag åt ett pageview-unikt objekt från flera usercontrols? vill helst inte använda session...
4 svar · 259 visningar · startad av Kromp
Hej!
Jag håller på att göra .NET mallar som hämtar publiceringsverktygsinput från en SQL Server.
Så här funkar det nu...
- Hämtar upp inställningar för vilken webbplats mallarna tillhör från en xml-fil när applikationen startar.
- Har gjort en klass "Settings" som tar hand om alla möjliga querystring-alternativ och hämtar upp motsvarande data för just aktuell sidvisning.
- Har gjort en usercontrol för presentation av nyheter/sidinnehåll och en för navigering.
Hur delar jag bäst en instantierad "Settings" mellan sidan och userkontrollerna så att dess Stored Procedure bara körs en gång per sidvisning?
Jag behöver sen ett smidigt sätt för att visa ut små puffar (oftast en rubrik och text eller bara text) lite här och var i mallarna. Jag vill där helst kunna ange ett databasid direkt i aspx-filen. Några idéer?
säg så här då...
hur kommer jag åt ett pageview-unikt objekt från flera usercontrols? vill helst inte använda session...
tror jag väljer att använda Application_BeginRequest typ så här...
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnaspnet/html/asp01242002.asp
Trevlig länk. HttpContext är väldigt användbar ser det ut som.
Jag tackar för svaret på en fråga jag inte visste hur jag skulle ställa. :)
Jag behöver sen ett smidigt sätt för att visa ut små puffar (oftast en rubrik och text eller bara text) lite här och var i mallarna. Jag vill där helst kunna ange ett databasid direkt i aspx-filen. Några idéer?
Det här löste jag som så att jag gjorde en ny klass som Iherits Repeater. Där lade jag in en public property som heter boxid. Sen onload i den klassen så binder jag till databasens boxid. Väldigt lätt. Allt jag behöver göra sen när jag vill visa ut nåt är...
<mintag:minklass id="ccBoxLeft" runat="server" boxid="45491">
och sen repeaterns vanliga Header och Item-taggar...