Vad är en ok storlek på viewstaten? Har en sida som ligger på runt 5000 bytes. Vad är rekommenderat att den skall ligga runt?
viewstate storlek
3 svar · 236 visningar · startad av Dino
Det beror väl om du ska använda den. Ska du inte använda dig av den så ska den väl vara så liten som möjligt. Om man tänker prestandamässigt.
Så har jag tänkt iaf .
Mv icaaq
Alla asp-kontroller använder som default viewstate... ju fler kontroller, ju större vs. Sedan är viewstaten naturligtvis större i bytes räknat till en datagrid än en label. Vad som är OK vet jag inte om jag kan svara på, men visst finns det prestanda att spara genom att bara använda viewstaten när det är nödvändigt... detta är en optimering som åtminstone jag slarvar med ibland. Exempelvis om du har en sida där du aldrig gör en postback så behöver du troligtvis inte viewstaten överhuvudtaget och då kan du stänga av den för hela sidan i page-taggen i ditt aspx-dokument.
Jo, kan konceptet bakom viewstate. Men jag har en del postbacks på sidan så stänga av den helt kan jag inte göra. Har iaf tagit bort viewstaten på så många kontroller som möjligt och håller mig så långt borta från datagriden som jag bara kan. :) Föredrar repeatern och datalisten är det längsta jag kan sträcka mig.
Men det var just storleken som stör mig lite. Kan antagligen bli mer än 5000 bytes då jag inte gjort i ordning pagingen än.