webForumDet fria alternativet

Rättigheter... Operation must use an updatable query.

.NET

6 svar · 597 visningar · startad av Engine^

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg
Frågan#1

Mmm... då var det här igen då.

IUSR_xxx behöver rättigheter till mappen där databasen huserar. Inte hjälper det mig. ASPNET-kontot vill kanske ha rättigheter... nähepp. Båda två? Icke.

Jag känner mig fullständigt lost in space...

*10 minuter har gått sedan jag började skriva detta*

Hey! Wait! Hmm... starta om... hmmm.... ah! Just ja, starta om IIS efteråt.

Varför kommer man inte ihåg saker som detta, är det för att man aldrig gjorde rätt dom första gångerna?

Jag lägger till detta inlägg ändå, eftersom det är en så vanligt förekommande fråga :)

• Lägg till kontot ASPNET med Modify-rättigheter under Security för mappen, som innehåller databasen som accessas.
  • Starta om IIS.
  • Voilá.
Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Du skall inte behöva starta om IIS för detta, eftersom det knappast påverkar säkerheten som finns på mappen. Det är ju fortfarande samma användare som försöker komma åt filen.

om du måste det så har du nog hittat en bug någonstans :)

- M

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Då kan det mycket väl tänkas att jag hittat en bug då, men ingen jag hört talas om tidigare ivarjefall. :)
Nu har jag testat på alla sätt och jag har kommit fram till att jag måste starta om IIS för att dom nya rättigheterna ska träda i kraft.

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

Tack för tipset :)
Trodde det bara var IUSR_XXXX som behövde rättigheter :q

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Utmärkt, Engine^! Fungerade bra för mig. :D

Medlem sedan jan. 2004678 inlägg

TACK. det här hjälpte mig också!! Fast det tog sin lilla tid, skolan började för en halvtimme sen och jag har inte ätit frukost än. Men det var det värt! =D

Medlem sedan sep. 200337 inlägg

Alltså det vill verkligen inte funka för mig. Jag kan inte skriva till databaserna trots att jag gjort detta nu och alla konton har fullständiga rättigheter..

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)