Jag håller på att göra lite windowsforms.
Att skapa ett fönster är inga problem. Det är sedan när jag använder menyn och vill öppna ett fönster inne i fönstret.
Alltså jag vill typ tömma fönstret på alla objekt som finns och sedan sätte Show eller visible på dom objekten som skall finnas inuti där. Jag antar att man skapar ett form för varje specifik grej så man slipper använda hide() eller show() på dom objekten man vill visa och vise versa..
Alltså hur öppnar jag t.ex. form2 och stänger form 1 eller ja det skall fortfarande vara samma fönster.. t.ex. när man kollar Skrivbords egenskaper så ändrar man på flikarna längst upp.. hur får jag det att byta view måste jag köra hide på alla objekt från det förra fönstret och show på alla dom som skall visas ?
WalkerMedlem sedan okt. 2002188 inlägg Hej
Du kan inte bara stänga form1 om det är detta som snurrar i application, det är dettta fönster som driver programet eller hur man skall säga det.
Ett alternativ är att använda sig av userscontrols, som du tex placerar på samma form och sen tänder och släcker dessa mha show, hide.
Vill du öppna ett nytt formulär så får du skapa en instans av den klassen och sedan anropa show, eller kanske ShowDialog.
skrivbordsegenskaperna. De använder en tabcontrol för detta. Du skapar en tabcontrol, i denna så lägger du sedan tabpages, och ritar dina controller i dessa.
Usercontrol låter som det jag är ute efter. Tackar.
Hur skall jag anropa från ett eget fönster att jag vill visa en panel ?
Jag har testat att sätta
static panel bla bla bla
och sedan panel.Show(); när jag jag trycker på en knapp i ett annat form. Men det fungerade inte
Det fungerade inte heller att skapa en funktion som gjorde detta i form1 och sedan
form1 view1 = new form1();
form1.showpanel()
public void showpanel()
{
panel.Show()
}
den lyssnar bara på denna funktion om det anropas ifrån form1 men inte form2
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Jag skulle gissa på att du får skicka form1 som parameter till form2, så att du kommer åt den därifrån.
Ungefär hur skulle det se ut ?
WalkerMedlem sedan okt. 2002188 inlägg Hej
Jag är lite osäker på vad du menar och hur du vill att det skall fungera.
Pasta den koden som du skrivit och beskriv hur du vill att det skall fungera..
Eftersom jag inte har något att göra nu så gör jag ett försök på att svara ändå ;)
Du har en panel i tex form1 och vill tända denna från form2.
Du får du ge form2 tillgång till form1 så att den kan jobba med det. tex..
public Form1 Creator
{
get
{
return this.creator;
}
set
{
this.creator = value;
}
}
I Form1 så har du en metod för att tända och och en för att släcka panelen.
public void HidePanel()
{
this.panel1.Hide();
}
public void ShowPanel()
{
this.panel1.Show();
}
När du sedan vill släcka panelen från form2 så skriver du
creator.HidePanel()
Du kan också göra hela panelen publik i form1 men jag det är nog snyggare att kapsla in den å jobba mot den mha properties i form1.
Jag får ett overflow meddelande när jag försöker det som du skrev walker