webForumDet fria alternativet

Ladda upp filer?

.NET

4 svar · 289 visningar · startad av Mc Fetto

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg
Frågan#1

Hågon som kan hjälpa mig lite på traven? Jag vill kunna ladda upp filer ifrån min asp.NET sida. Hade tänkt att användaren på något sätt ska kunna bläddra i sitt filsystem för att välja fil (hur gör man detta, finns det ngn liknande filedialog i asp.NET som i c#?) Vad för funktioner behöver jag sedan?

Har sökt en del på forumet men inte hittat ngt som kan ge mig en spark framåt! Tilläggas bör att det är rätt stora filer som ska laddas upp, 10mb och uppåt!

Tacksam för förslag och tips!

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

<input type="file"> om det är html du snackar.

Sen behöver du ju nån form av asp-kod som kan uppfatta att det är en fil som kommer och spara den på lämpligt ställe. I vanliga asp gick inte detta att göra, vad jag förstod, utan man var tvungen att ha en särskild komponent. Förhoppningsvis har de väl fixat det till nya asp, men med tanke på hur manualen är utformad så är väl inte det så lätt att hitta.

Om någon kunde göra om Microsofts referensmanualer på samma sätt som php-manualen så skulle det väldigt uppskattat av många.

Så där, nu hittade jag det i MS dokumentation. System.Web.HttpPostedFile heter klassen du använder.

<form enctype="multipart/form-data"> måste du också ha.

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg
327 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
179 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
180 ms — ändringar (db)