Du kan visa en Print-ruta där man väljer skrivare, m.m. Lägg till Microsoft Common Dialog som Component (Project > Components), lägg till en sådan på formuläret, och använd nedanstående kod INNAN du börjar använda Printer.Print.
CommonDialog1.ShowPrinter
Observera att du måste byta CommonDialog1 mot det namnet din CommonDialog-kontroll har.
jag skulle vilja att avändaren inte behövde tänka på det.
Jag vill att programmet skalll printa till en viss printer oavsett vilken som är satt att var default.
finns det nåt sätt använda CommonDialog1.ShowPrinter på
utan att den sätter den som clientens default sida?
utan bara använder den skrivaren man annger i print objektet
Vet inte. Men varför använda CommonDialog1.ShowPrinter öht? Gör ett eget inställningsformulär som visar alla objekt i Printers (se ovan) och låter användaren kryssa i vilken standardsskrivare han vill ha i ditt program. Hans val sparar du sen i registret eller ini-fil.
1. Du sätter programmets standardskrivare när programmet startar:
dim programmetsstandardskrivare as printer
Set programmetsstandardskrivare = Printers(<ett undansparat index>)
2. Du smäller upp printer-dialogen för att ge användaren möjlighet att ändra printerinställningar för godtycklig skrivare.
3. När dialogen stängs så sätts Printer till den skrivare användaren markerade. Men detta spelar ingen roll för vår del eftersom vi skriver ut via programmetsstandardskrivare. Och om vi tvunget vill skriva ut via Printer så kan vi ju alltid ställa tillbaks den:
Set Printer = programmetsstandardskrivare
Printer.Print
' osv ..
Jag har samma problem som theguru. Jag har ett webformulär som går till en komponent som ska skriva ut informationen från formuläret på en av tre olika skrivare i nätverket.
Hur sätter man i koden vilken skrivare som ska skriva ut utan några dialogrutor eller liknande för användaren? Dessutom vill jag inte påverka användarens defaultskrivare eftersom det bara är en enstaka utskrift som sker när man fyllt i formuläret.
Jag vill kunna skriva något som fungerar som det här borde göra:
select case selPrinter
case 1
Set Printer = "\\server\printer1"
case 2
Set Printer = "\\server\printer2"
case 3
Set Printer = "\\server\printer3"
end select
osv..
och då ska den veta vilken skrivare som ska skriva ut mitt dokument. Hittills kommer det bara ut på användarens defaultskrivare och jag vet inte hur jag ska gå vidare.
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e