sohamMedlem sedan okt. 200316 inlägg har fyllt en datagrid med info från en databas. har två linkbuttons för varje post i griden där man skall kunna ta bort eller läsa. klickar jag på nån av dom så får jag javascript felmeddelande som säger att _eventtarget är null eller inte ett objekt. på samma sida har jag en meny med mouseover och lager funktioner.
jag har provat att lägga javascriptet för menyn i en inc fil(både en .js å .ascx), men det blir fel ändå.. tar jag bort hela menyn och javascriptet så fungerar det utmärkt med länkarna i griden.
dom (microsoft the evil empire) kan ju inte mena att man inte får ha javascript på samma sida..
har nån haft samma problem? måste jag köra nån funktion som fyller _eventtarget eller nåt?
sohamMedlem sedan okt. 200316 inlägg hoppla.. denna skulle visst vara under asp.net.. sorry
renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Skicka med lite mer kod så kanske vi kan lösa problemet, att använda egna javascript för olika saker ska inte vara ett problem.
sohamMedlem sedan okt. 200316 inlägg ok.. så här ligger det till.. jag har en liknande applikation som ligger uppe på en server och den fungerar utmärkt.. vilket leder till ännu mer förvirring med detta problem..
jag har alltså en meny men mosueoverfunktioner å lager som fungerar.. jag har lagt javascriptet i en fil å anropar den såhär
script language="javascript" src="javascript.js"></script>
och koden för att få länkarna att fungera ser ut följande
private void grid_itemCommand(Object sender, DataGridCommandEventArgs e)
{
String whatLink = ((LinkButton)e.CommandSource).ID;
String id = ((LinkButton)e.CommandSource).CommandArgument;
if(whatLink == "link1")
kod...
else if(whatLink == "link2")
kod....
}
koden jag la in i "InitializeComponent()" ser ut så här:
this.datagrid_1.ItemCommand += new System.Web.UI.WebControls.DataGridCommandEventHandler(this.grid_itemCommand);
detta fungerar alltså inte på mitt lokala projekt.. får felmedelande att _EVENTTARGET är null eller inte ett objekt.. såvitt jag vet så är det gömda fält som ska ha dom värdena men har ingen aning hur det funkar..
provade att göra om projektet från början in-case vs skulle ha buggat men samma fel.
testade även att lägga upp projektet på en server men då får jag "couldnt load type class.filnamn", nåt med inherits taggen.. vad beror det på?
mycket knas med detta..
någon som har nåt tips??
Till att börja med kanske du ska döpa om din .js-fil till scriptlib.js eller dylikt, javascript kanske inte gillar att din .js-fil heter just javascript?
Sen undrar jag om du har din kod i en codebehind-sida, och som du har det, så undrar jag i så fall om du har klasser där som körs i antingen en användarkontroll eller på en sida? Om så är fallet, så ska klasserna för användarkontrollen/kontrollerna ärva UserControl, och de andra klasserna ska då ärva Page.
Hoppas att det löser sig
mvh,
sohamMedlem sedan okt. 200316 inlägg hepp!
jag löste det.. jag har drogat mest troligen.. hade samma id på min form som en av knapparna i min galna meny..
så att ha javascript är helt tillåtet å det visste vi ju.
som svar till dig m_soderlund, så utvecklar jag i vs och kör .cs filer. men vs brukar ju skriva klasstrukturen åt en i varje applikation så varför den krockade med klasserna när jag testkörde på en server vet jag ej.. jag startade ett nytt å då funkade det så då e det problemet också löst kan man säga.
men tack för tipsen.
jag dyker nog upp med nya frågor snart skall ni se :)
Vad bra att det i alla fall löste sig. :)
Dyk upp med frågor så ska vi se vad vi kan göra.. ;)